searchicon

کپی شد

صنايع دستى قم

صنايع دستى ميراث آثار گذشتگان و يادگار نيکان است در قم حدود صد رشته صنايع دستى وجود دارد و بيش از پانزده هزار صنعت گر در اين رشته هاى صنعتى مشغول فعّاليت هستند، مهم­ترين آن ها عبارت است از:

  1. فرش ابريشم نفيس و مرغوب از نظر طرّاحى نقشه، رنگ آميزى، بافت و اصالت ايرانی آن، رتبه اوّل را در جهان و مخصوصاً در کشورهاى اروپايى دارا است.
  2. منبّت کارى و صنعت چوب با پنج هزار صنعت گر فعّال و با طرح نقش هاى زيبا بر روى انواع چوب هاى ميز، مبل، صندلى، کمد و… که توسّط استادکارانى زبردست و ماهر انجام مى گردد، علاوه بر سرتاسر نقاط کشور، به کشورهاى آسيايى و اروپايى نيز صادر مى شود.
  3. توليد ظروف سفال، سراميک، کاشى معرّق به عنوان رشته هاى شاخص در اين استان است. هنر زيباى سراميک سازى و کاشى سازى به نوعى اشاعه دهنده فرهنگ اسلامى است، و اين هنر از قدمت زيادى در قم برخوردار است، به طورى که در سال پانصد هجرى قمرى کاشى هاى حرم مطهّر حضرت امام رضا (علیه السلام) را از قم به مشهد ارسال نمودند. وجود خاک‌هاى مرغوب جهت سراميک سازى باعث ايجاد هنرها و صنايع کاشي سازى، سفال‌گرى و آجرپزى در قم شده است. به علاوه مواد معدنى بسيارى براى لعاب سازى و رنگين کردن لعب ها در اطراف قم وجود دارد. وجود طايفه هاى فخاران، کوره­گران، کاسه‌گران و…. نشان ديگرى از قدمت و ريشه ديرينه صنعت سفال در قم است. در سال هاى اخير با به وجود آمدن کاشى هاى ماشينى و ظروف سفال مورد نياز و عدم انتقال هنر استادان قديمى به نسل بعد، این هنر گسترش نيافته و به کلّى متروک شده است. براى اين رشته هاى هنرى در سال هاى نه چندان دور در شهر قم مشاغل مختلفى از جمله سراميک سازى، کاشى سازى، کاسه گرى، کوزه گرى، لعاب سازى، رنگ پزى و… وجود داشته است.
  4. رشته هاى مختلف حجّارى سنگ، تراش سنگ هاى تزئينى و قيمتى و نيمه قيمتى از ديگر صنايع دستى استان است.[1]

[1] . بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی حرم مطهر حضرت معصومه( سلام الله علیها)