کپی شد
صداقت و راستگویی معیار تولی و تبری
از جمله معیارهایی که خداوند در قرآن برای دوستی و حب و بغض داشتن بیان کرده می توان به صداقت و راستگویی اشاره کرد چنانکه خداوند متعال می فرماید: آنان كه اطاعت خدا و رسول كنند البته با كسانى كه خدا به آنها لطف فرموده، يعنى با پيغمبران و صدّيقان و شهيدان و نيكوكاران محشور خواهند شد، و اينان نيكو رفيقانى هستند.[1]
در توضيح اين جمله و بيان كسانى كه خداوند نعمت خويش را بر آنها اتمام كرده است اشاره مىكند كه در واقع اركان اين موضوع هستند:
1-” انبياء” و فرستادگان مخصوص پروردگار كه نخستين گام را براى هدايت و رهبرى مردم و دعوت به صراط مستقيم برميدارند (مِنَ النَّبِيِّينَ).
2-” راستگويان”، كسانى كه هم در سخن راست مىگويند و هم با عمل و كردار صدق گفتار خود را اثبات مىكنند و نشان مىدهند كه مدعى ايمان نيستند بلكه به راستى به فرمانهاى الهى ايمان دارند (وَ الصِّدِّيقِينَ).
از اين تعبير روشن مىشود كه بعد از مقام نبوت، مقامى بالاتر از مقام صدق و راستى نيست، نه تنها راستى در گفتار بلكه راستى در عمل و كردار كه شامل امانت و اخلاص نيز مىگردد؛ زيرا” امانت” همان صداقت در عمل است همانطور كه” راستگويى” امانت در گفتار است، و در مقابل آن، هيچ صفت زشتى بعد از كفر بدتر از دروغ و نفاق و خيانت در سخن و عمل نيست (بايد توجه داشت كه صديق صيغه مبالغه است و به معناى كسى است كه سر تا پا راستى و درستى است).[2]
[1]. نساء، 69.
[2]. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج 3، ص460، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374 ش.