کپی شد
صبر
فهرست
مفهومشناسی صبر
«صبر» در لغت به معنای حبس و در تنگنا و محدودیت قرار دادن است.[1] و برخی نیز آن را بازداشتن نفس از اظهار بی تابی و بی قراری دانسته اند.[2] در فرهنگ اخلاقی، صبر عبارت است از وادار نمودن نفس به انجام آنچه كه عقل و شرع اقتضا می كنند و بازداشتن از آنچه عقل و شرع نهی می كنند.[3] با توجه به تعاریف مذكور، «صبر» یك صفت نفسانی بازدارنده و عامی است كه دارای دو جهت عمده است: از یك سو گرایش ها و تمایلات غریزی و نفسانی انسان را حبس و در قلمرو عقل و شرع محدود می كند. از سوی دیگر نفس را از مسئولیت گریزی در برابر عقل و شرع باز داشته و آن را وادرا می كند كه زحمت و دشواری پایبندی به وظایف الهی را بر خود هموار سازد. البته این حالت اگر به سهولت و آسانی در انسان تحقّق یابد، به آن «صبر» و هر گاه فرد خود را با زحمت و مشقّت بدان وادار سازد، «تصبّر» می گویند.
اهمیت صبر
عام ترین و مهم ترین صفت انسانی بازدارنده، «صبر» است. امام صادق (علیه السلام) می فرماید: “صبر نسبت به ايمان مانند سر است در مقابل تن، تن بىسر بقايى ندارد و ايمان بدون صبر نيز، ارزشى نخواهد داشت”.[4]
در حقيقت پشتوانۀ همۀ برنامههاى سازندۀ فردى و اجتماعى، همان شكيبايى و استقامت است و اگر آن نباشد هيچ كدام از آنها به سامان نمىرسد، چرا كه در مسير هر كار مثبتى مشكلات و موانعى است كه جز با نيروى استقامت نمىتوان بر آنها پيروز شد، نه وفاى به عهد بدون استقامت و صبر ميسر است، و نه حفظ پيوندهاى الاهى، و نه ترس از خدا و دادگاه قيامت، و نه اقامه صلاة و انفاق از مواهب الاهى، و نه جبران خطاها به وسيلۀ حسنات.
فضیلت و ثواب صبر
از مهمترین زمینههاى درک فیض و عنایت الاهى، صبر و شکیبایى است، تا جایى که ائمۀ اطهار(ع) به واسطۀ صبر بزرگی که داشتند به مقام شامخ ولایت و امامت نایل شدند، قرآن در این باره می فرماید: « و از آنان امامان (و پیشوایانى) قرار دادیم که به فرمان ما (مردم را) هدایت مىکردند؛ چون شکیبایى نمودند … »[5]؛ لذا در روایات بسیاری فضیلت و ثواب بسیاری برای صبر آمده است.
به عنوان نمونه به چند روایت اشاره می کنیم.
پیامبر اسلام (ص) فرمود: كسى كه سه خصلت در او باشد خداوند خير دنيا و آخرت را براى او فراهم مى كند: خشنودى به مقدّرات، صبر در بلا و دعا در سختى و راحتى.[6]
امام علی(ع) فرمود: اگر صبر كنى مقدّرات الاهى بر تو جارى مى شود و اجر خواهى بُرد و اگر بی تابى كنى باز هم مقدّرات خداوند بر تو جارى مى شود و گناه كار خواهى بود.[7]
امام باقر(ع) فرمود: چیزی با چیزی نیامیخته است که بهتر از حلم با علم باشد.[8]
اقسام صبر
علمای اخلاق صبر را بر سه دسته می دانند که این تقسیم، برگرفته از منابع روایی است. در روایتی از حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) و نیز علی بن ابی طالب (علیه السلام) آمده است: صبر بر سه قسم است: صبر در هنگام مصيبت، صبر بر طاعت و صبر بر ترك گناه … .[9]
صبر در مصیبت
شكيبايى در برابر حوادث سخت و طوفانهاى سنگين نشانه شخصيت و وسعت روح آدمى است، آن چنان وسعتى كه حوادث بزرگ را در خود جاى مىدهد و لرزان نمىگردد.
يك نسيم ملايم مىتواند آب استخر كوچكى را به حركت در آورد، اما اقيانوسهاى بزرگ همچون اقيانوس آرام، بزرگترين طوفانها را هم در خود مىپذيرند، و آرامش آنها بر هم نمىخورد.
گاه انسان ظاهرا شكيبايى مىكند ولى چهره اين شكيبايى را با گفتن سخنان زننده كه نشانه ناسپاسى و عدم تحمل حادثه است زشت و بد نما مىسازد.
اما افراد باايمان و قوى الاراده و پرظرفيت كسانى هستند كه در اين گونه حوادث هرگز پيمانه صبرشان لبريز نمىگردد، و سخنى كه نشان دهنده ناسپاسى و كفران و بىتابى و جزع باشد بر زبان جارى نمىسازند.[10]
بر اساس آموزه های دینی، مردم در برابر حوادث ناگوار به چند گروه تقسيم مىشوند.
1- گروهى فورا دست و پاى خود را گم مىكنند و به گفتۀ قرآن بنا بر جزع و فزع مىگذارند.[11]
2- گروه ديگر دست و پاى خود را گم نمىكنند و با تحمل و بردبارى در برابر حادثه مىايستند.[12]
3- گروه ديگرى هستند كه علاوه بر تحمل و بردبارى، شكرگزارى هم دارند.
4- گروه ديگرى هستند كه در برابر اين گونه حوادث عاشقانه به تلاش و كوشش بر مىخيزند و براى خنثى كردن اثرات منفى حادثه، طرح ريزى مىكنند، جهاد و پيكار خستگى ناپذير به خرج مىدهند و تا مشكل را از پيش پا بر ندارند آرام نمىگيرند.
صبر در طاعت
نوع دیگر صبر، صبر بر طاعت و بندگی است، و آن این است که هر چه خدا فرموده آدم امتثال کند و واجبات را به جا بیاورد. امام موسی بن جعفر (عليه السّلام) به هشام یکی از یارانش این چنین سفارش می کند؛ بر طاعت خدا صبر کن و در ترک معاصى او شکيبا باش ؛ زيرا دنيا لحظه اى بيش نيست . آنچه گذشته جاى شادى و غم ندارد و از آنچه نيامده نيز خبرى ندارى . پس لحظه اى را که در آن به سر مى برى ، صبور باش چنان که گويى خوشبخت و خوشحالى.[13]
امام علي (عليه السّلام) فرمودند: در انجام طاعت پروردگار صبر پيشه کنيد و نفس خود را از آلوده شدن به پليدی گناهان حفظ نمائيد آن گاه شيرينی و حلاوت ايمان را در مي يابيد.[14] ونیز می فرمایند: صبر بر طاعت خدا آسانتر از صبر بر عقوبت ترک آن طاعت.[15]
صبر در معصیت
یکی از عواملی که باعث ازبین رفتن شخصیت انسان می شود ارتکاب گناه است کسی که دستورات خدا را زیر پا بگذارد و مطیع هوای نفس شیطانی خود شود در حقیقت شیطان را بر خدای مهربان برتری داده، چنین شخصی در حقیقت به دست خود ارزش خود را در نزد خدا پایین آورده است.در حالی که اگر انسان ارزش و مقام والای خود را در پیش گاه خالق یکتا بداند هیچ گاه خود را به بهای اندک نخواهد فروخت.
باید بدانیم اصل مقاومت در برابر گناه نشانۀ پايدارى در ايمان است، و حفظ ايمان در شرايط و محیط های آلوده نياز به همت و تلاش بيشترى دارد به ویژه در دوران جوانى، كه زمينۀ گناهان مختلف بیشتر و جذاب تر فرا روى انسان قرار مىگيرد.
حضرت رسول اكرم (ص) مىفرمايند: در برابر گناهان پارسايى را پيشه كنيد؛ زيرا گناهان نابود كنندۀ خيرات مىباشند، بنده كه مرتكب گناه مىشود آن آگاهى و علمى را كه قبلاً داشت فراموش مىكند.[16]
صبر در قرآن
به دلیل اهمیت بالای صفت صبر خداوند بیش از صد بار صبر و مشتقات آن را در قرآن آورده است؛
به عنوان نمونه در قرآن آمده است: پس صبر كن صبر جمیل و زیبا[17]: صبر جمیل، به معنای شكيبايی زيبا و قابل توجه است، و آن صبر و استقامتى است كه تداوم داشته باشد، يأس و نوميدى به آن راه نيابد، و توأم با بی تابى و جزع و شكوه و آه و ناله نباشد.[18]
و در جای دیگر می فرماید: … و خداوند استقامت کنندگان را دوست دارد “[19].
صبر در روایات
با توجه به اهمیت زیاد صفت صبر، روایات بسیاری در بارۀ آن آمده که به بعضی از آنها اشاره می شود: حضرت علی (عليه السّلام) فرمود:” زیبایی انسان در صبر و بردباری او است.”[20] و نیز فرمود:” زیبایی انسان در وقار و آرامش و طمأنینه او است.”[21] همچنین فرمودند: در برابر دنيايى كه گرفتارى آن، مانند خواب هاى پريشان شب مى گذرد شكيبا باش.[22] امام باقر (عليه السّلام) فرمود: بهشت را با صبر و شكيبائى و تحمل مكروهات مىتوان به دست آورد… .[23]
صابرین و صفات آنان
پیامبر اسلام (ص) در بارۀ علامت های صابرین می فرمایند:
صبور سه نشانه دارد: اول آن كه سستى نمى كند، دوم آن كه افسرده و دلتنگ نمى شود و سوم آن كه از پروردگار خود شِكوه نمى كند؛ زيرا اگر سستى كند، حق را ضايع كرده، و اگر افسرده و دلتنگ باشد شكر نمى گزارد و اگر از پروردگارش شكوه كند او را معصيت كرده است.[24]
صبر پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله)
پيامبر اسلام اسطوره صبر و استقامت بود، زندگى پيامبران بزرگ خدا مخصوصا پيامبر اسلام (ص) بيانگر مقاومت بىحد و حصر آنها در برابر حوادث سخت، و طوفان هاى شديد، و مشکلات طاقت فرسا است، و با توجه به اينکه مسير حق هميشه داراى اين گونه مشکلات است رهروان راه حق می بایست از آنها در اين مسير الهام بگيرند.
افراد معمولا از نقطه روشن تاريخ اسلام به روزهاى تاريک پيشين مىنگرند و اين نگرش که از” آينده به گذشته” است واقعيت ها را طور ديگرى مجسم مىکند شخص بايد خود را در آن روز تصور کند که پيامبر (ص) تک و تنها بود، هيچ نشانهاى از پيروزى در افق زندگى او به چشم نمىخورد. دشمنان لجوج براى نابودى او کمر بسته بودند، و حتى خويشاوندان نزديکش در صف اول اين مبارزه قرار داشتند! پيوسته به ميان قبائل عرب مىرفت، و از آنها دعوت مىکرد، اما کسى به دعوت او پاسخ نمىگفت.
آن چنان سنگ بارانش مىکردند که از بدن مبارکش خون مىريخت، ولى دست از برنامۀ خود برنمىداشت.
آن چنان او را در محاصره اجتماعى و اقتصادى و سياسى قرار دادند که تمام راه ها به روى او و پيروان اندکش بسته شد، بعضى از گرسنگى تلف شدند، و بعضى را بيمارى از پاى درآورد.
يارانش را شکنجه مىدادند، شکنجههايى که بر جان و قلب او مىنشست.
روزهايى بر پيامبر (ص) گذشت که توصيف آن با بيان و قلم مشکل است، هنگامى که جهت دعوت مردم طائف به اسلام به آن شهر رفت نه تنها دعوتش را اجابت نگفتند بلکه آن قدر سنگ بر او زدند که خون از پاهايش جارى شد.
افراد نادان را تحريک کردند که فرياد بزنند و او را دشنام دهند، ناچار به باغى پناه برد در سايه درختى نشست، و با خداى خودش اين چنين راز و نياز کرد:
“:” خداوندا! ناتوانى و نارسايى خودم و بىحرمتى مردم را به پيشگاه تو شکايت مىکنم، اى کسى که از همه رحيمان رحيمترى، تو پروردگار مستضعفين و پروردگار منى، مرا به که وا مىگذارى؟ به افراد دور دست که با چهره درهم کشيده با من روبرو شوند؟ يا به دشمنانى که زمام امر مرا به دست گيرند؟
پروردگارا! همين اندازه که تو از من خشنود باشى مرا کافى است”.[25]
گاه ساحرش خواندند، و گاه ديوانهاش خطاب کردند.
گاه خاکستر بر سرش ريختند، و گاه کمر به قتلش بستند و خانهاش را در ميان شمشيرها محاصره نمودند.
اما با تمام اين احوال هم چنان به صبر و شکيبايى و استقامت ادامه داد.
و سرانجام ميوه شيرين اين درخت را چشيد، آئين او نه تنها شبه جزيره عربستان، که شرق و غرب عالم را در برگرفت، و امروز بانگ اذان که فرياد پيروزى او است هر صبح و شام از چهار گوشه دنيا، و در تمام پنج قاره جهان، به گوش مىرسد.
و اين است معناى” فَاصْبِرْ کما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ…”.[26]
صبر زینب (ع)
حضرت زینب (س)، در برابر مشکلات و مصائب آن چنان صبور و پایدار بود که هر جا که صحبت از صبر و مقاومت می شود، زینب کبرا به عنوان الگوی صابران معرفی می گردد. حضرت زینب (علیها السلام) از همان اوان کودکی با رنج و سختی آشنا بود و در برابر هر مصیبت و رنجی که برای او پیش می آمد با صبر و شکیبایی مثال زدنی ایستادگی می نمود و راه رضای خدا را در پیش می گرفت . این امر سبب شده بود که آن بانوی بزرگ الگوی پایداری و شجاعت شناخته شود و لذا دانشمندان بزرگ اسلامی اعم از شیعه و اهل سنت در کتب خود زبان به تحسین وی گشوده و با الفاظ و عبارات مختلف از آن حضرت تجلیل نموده اند؛ برای نمونه ابن اثیر از مورّخین بزرگ اهل سنت در مورد کلام حضرت زینب در مجلس یزید می گوید: زینب زنی بود عاقل و خردمند و با زکاوت … و این (یعنی کلام حضرت زینب در مجلس یزید) بر عقل و قوت قلب [و پایداری او] دلالت می کند.[27]
همچنین جلال الدین سیوطی از مفسرین اهل سنت می گوید: زینب، بانویی خردمند و عاقل بود و از قوت قلب [و مقاومت] برخوردار بود.[28]
آثار و فواید صبر
صبر در برابر مشکلات، ناملایمات، مصیبت ها و … یکی از راه های رسیدن به قرب الاهی است که در قرآن و روایات بر آن تأکید فراوان شده است؛ از این جهت عرفاً دارندگان این صفت، یعنی صابران را محبوبان خداوند دانسته اند.[29] طبق بعضی از روایات در انتهای صبر است که گشایش در کارها صورت می گیرد[30]، امام صادق (علیه السلام) به نقل از پدر بزرگوارشان می فرماید: …به راستى كه هر كس (در برابر ناملايمات) صبر پيشه كند، با بردبارى و شكيبائى خود قدر و منزلت روزه دار شب زندهدار، و شهيدى كه در ركاب رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم) شمشير زده است را به دست مىآورد.[31]
عوامل افزایش صبر
صبر یکی از فضیلت های اخلاقی و انسانی است که بر تحصیل آن بسیار تأکید شده است؛ زیرا شخص سالک به سوی قرب الاهی در حرکت است و با داشتن این صفت نیکو است که می تواند با نشیب و فرازها، مشکلات، مصیبت ها و مانند آن دست و پنجه نرم کند و به مقصود خود نایل آید.
برای تقویت صبر و بردباری راه های مختلفی وجود دارد، در ذیل به برخی اشاره می شود:
تقویت پایه های ایمان :
هر قدر ایمان انسان به حکمت و رحمت پروردگار بیشتر باشد، صبر او نیز افزونتر خواهد بود. امیرمؤمنان (ع) میفرماید: اساس و ریشه صبر، ایمان و یقین خوب نسبت به خداوند است.[32]
2.از راه های رسیدن به صبر، توانایی نفسانی و فضیلت انسانی، روزه داری است؛ بر اساس روایاتی که از معصومان به ما رسیده[33] كلمۀ «صبر» در آیۀ مبارکۀ «وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ»،[34] به روزه تفسير شده است.[35]
و نیز پیامبر اکرم (ص) ماه مبارک رمضان را ماه صبر دانسته و می فرماید: «ای مردم! به درستی که ماهی بر شما سایه افکنده است که در آن شبی است بهتر از هزار شب، و آن ماه رمضان است، خداوند روزه گرفتن در آن را واجب نمود… و آن ماه صبر است».[36]
در حقیقت یکی از مهم ترین آثار روزه همین اثر روحانی و معنوی صبر در روح و جان روزه دار است؛ زیرا روزه با فراهم نمودن محدودیت های موقت در برابر گرسنگی و تشنگی و دیگر موارد، به او توان پایداری، شکیبایی و توان مبارزه با حوادث سخت در زمان های ممتدّ می بخشد و چون غرائز سركش را كنترل مىكند بر قلب انسان نور و صفا مىپاشد.[37]
[1]. ر.ك: زیبدی، تاج العروس، ج 7، ص 71؛ راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ج1، ص 474، دارالعلم، چاپ اول، دمشق بیروت، 1412ق؛ ابن منظور، لسان العرب، ج 4، ص 438، دار صادر، چاپ سوم، بيروت، 1414 ق.
[2]. ر.ك: جوهری، صحاح اللغه، ح 2، ص 706؛ طریحی، مجمع البحرین، ج 2، ص 1004، كتابفروشى مرتضوی، تهران، 1375 ش.
[3]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ج1، ص 474، دارالعلم، چاپ اول، دمشق بیروت، 1412ق.
[4]. کلینی، محمد بن یعقوب، كافي ج 2، ص 87، دار الکتب الاسلامیه، چاپ دوم، تهران، 1362ش.
[5]. وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا … ، سجده، 24.
[6]. ثلاثٌ مَن كُنَّ فيهِ جَمَعَ اللّه لَهُ خَيرَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ اَلرِّضا بِالقَضاءِ وَالصَّبرُ عِندَ البَلاءِ وَالدُّعاءُ عِندَ الشِّدَّةِ وَالرَّخاءِ، علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 68، ص 156، مؤسسه الوفاء، بی چا، بیروت، 1404ق.
[7]. إنّكَ إن صَبَرتَ جَرَت عَلَيكَ المَقاديرُ وأنتَ مَأجُورٌ ، وإن جَزِعتَ جَرَت عَلَيكَ المَقاديرُ وأنتَ مَأزورٌ؛ شعیری، تاج الدین، جامع الأخبار، ص 116، انتشارات رضی، چاپ اول، قم، 1405ق.
[8]. ما شیبَ شیءٌ بشیءٍ اَحسن مِن حِلمٍ بعلمٍ، علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 75، ص 172، مؤسسة الوفاء بيروت – لبنان، 1404 هجرى قمری.
[9]. «اَلصَّبرُ ثَلاثَةٌ: صَبرٌ عِندَ المُصيبَةِ، وَصَبرٌ عَلَى الطّاعَةِ وَصَبرٌ عَنِ المَعصيَةِ»، شیخ کلینی، کافی، ج2، ص91، انتشارات اسلامیه، چاپ دوم، تهران، 1362ش.
[10]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه،ج 9، ص 351، دار الکتب الاسلامیه، تهران،1374ش.
[11]. إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً، معارج، 20.
[12]. مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج 9، ص 272.
[13]. اِصبِر عَلى طاعَةِ اللّه ، وَاصبِر عَن مَعاصِى اللّه ؛ فَإنَّمَا الدُّنيا ساعَةٌ، فَما مَضى مِنها فَلَيسَ تَجِدُ لَهُ سُرورا وَلا حُزنا، وَما لَم يَأتِ مِنها فَلَيسَ تَعرِفُهُ، فَاصبِر عَلى تِلک السّاعَةِ الَّتى أنتَ فيها فَکأَنَّک قَدِ اغتَبَطتَ؛ علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 75، ص311، مؤسسه الوفاء، بی چا، بیروت، 1404ق.
[14]. صابِروُا أنفُسَکم علي فعلِ الطّاعاتِ و صُونُوها عن دَنَسِ السيّئاتِ تَجدُوا حَلاوَةَ الايمان، آمدی، عبدالواحد، غرر الحکم، ص283، انتشارات دفتر تبلیغات، قم، 1366ش.
[15]. الصَّبْرُ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ أَهْوَنُ مِنَ الصَّبْرِ عَلَى عُقُوبَتِهِ ، همان.
[16]علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 70، ص 377، مؤسسه الوفاء، بی چا، بیروت، 1404ق.
[17]. فَاصْبِرْ صَبْراً جَميلاً، معارج، 5.
[18]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 25، ص 17، دارالکتب الاسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش.
[19]. والله یحب الصابرین، آل عمران، 146.
[20] . جمال الرجل حلمه؛ غررالحكم، ص250.
[21] . جمال الرجل الوقار؛ همان، ص 285.
[22] . فَصَبرا عَلى دُنيا تَمُرُّ بِلوائِها كَلَيلَةٍ بِأَحلامِها تَنسَلِخُ؛ علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج40، ص348، مؤسسة الوفاء، بی چا، بیروت، 1404ق.
[23] . همان، ج 68، ص 72.
[24]. عَلامَةُ الصّابِرِ فى ثَلاثٍ: أوَّلُها أن لا يَكسِلَ، وَالثّانيَةُ أن لا يَضجَرَ، وَالثّالِثَةُ أن لا يَشكُوَ مِن رَبِّهِ تَعالى؛ لأِنَّهُ إذا كَسِلَ فَقَد ضَيَّعَ الحَقَّ، وَ إذا ضَجِرَ لَم يُؤَدِّ الشُّكرَ، وَإذا شَكا مِن رَبِّهِ عَزَّوَجَلَّ فَقَد عَصاهُ، شیخ صدوق، علل الشرایع، ج 2، ص 498، انتشارات داوری، بی چا، قم، بی تا.
[25]. اللهم اليک اشکو ضعف قوتى… ، سيره ابن هشام” ج 2 صفحه 61.
[26]. صبر کن همان گونه که پیامبران اولوالعزم صبر کردنند، احقاف 35؛ تفسیر نمونه، ج 21، ص 384- 382.
[27]. وکانت زینب امراة عاقلة لبیبة جزلة … وهو یدل علی عقل وقوة جنان، اسد الغابة، ابن اثیر، دارالمعرفة، ج 5، ص 300؛ ابن حجر عسقلانی، الاصابة، ج 7، ص 684، دارالجیل.
[28]. وکانت لبیبة جذلة عاقلة لها قوة جنان، رحمانی همدانی، احمد، فاطمة الزهراء بهجة المصطفی، ص 640.
[29]. عربی، محی الدین، فتوحات مکیه، ج 2، ص 337.
[30]. دیلمی، حسن، ارشاد القلوب،ج1، ص150، ناشرشریف رضی، چاپ اول، قم، 1412ق.
[31]. شیخ صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 198، انتشارات دار الرضی، چال اول، قم، 1406ق.
[32]. آمدی، غرر الحکم، ص281.
[33]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 4، ص 63 – 64، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1365ش؛ مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 93، ص 254، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1404ق؛ عاملی، شیخ حرّ، وسائل الشیعة، ج 10، ص 408، مؤسسه آل البیت (ع)، قم، 1409ق.
[34]. بقره، 45 و 153:«از صبر (روزه) و نماز، كمك بگيريد».
[35]. ولى مسلماً صبر منحصر به روزه نيست، بلكه ذكر روزه به عنوان يك مصداق بارز و روشن آن است؛ زيرا انسان در پرتو اين عبادت بزرگ ارادهاى نيرومند و ايمانى استوار پيدا مىكند و حاكميت عقل او بر هوس هايش مسلم مىگردد، مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 1، ص 218، دارالکتب الاسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش؛ حسينى همدانى، سيد محمد حسين، انوار درخشان، تحقيق: بهبودى، محمد باقر، ج 1، ص 144، كتاب فروشى لطفى، تهران، چاپ اول، 1404ق.
[36]. کافی، ج 4، ص 66.
[37]. رک: تفسیر نمونه، ج 1، ص 629.