کپی شد
صابئین در قرآن
سه آیه از قرآن دربردارنده واژه «صابئین» است که بهترتیب عبارتند از:
- «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَىٰ وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ»؛[1] «کسانىکه (بهپیامبر اسلام) ایمان آوردند و کسانى که بهآیین یهود، نصارى و صابئان گرویدند، هرگاه بهخداوند و روز رستاخیز ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند، پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است و هیچگونه ترس و اندوهى براى آنها نیست».
- « إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئُونَ وَالنَّصَارَىٰ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ»؛[2] «آنها که ایمان آوردهاند و یهود و صابئان و مسیحیان، هرگاه بهخداوند یگانه و روز جزا، ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند، نه ترسى بر آنها است و نه غمگین خواهند شد».
- «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئِينَ وَالنَّصَارَىٰ وَالْمَجُوسَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ»؛[3] «مسلماً کسانى که ایمان آوردهاند و یهود و صابئان و نصارى و مجوس و مشرکان، خداوند در میان آنان روز قیامت داورى مىکند؛ (و حق را از باطل جدا مىسازد؛) خداوند بر هر چیز گواه (و از همه چیز) آگاه است.
شایان توجه است که ترتیب نزول این آیات بر اساس تاریخ نزول سورههاى قرآن بهترتیب سوره حج، بقره و سپس مائده مىباشد که هرکدام از ویژگىهاى زیر برخوردارند:
- در سوره حج که از سورههاى مکى است از شش گروه یاد شده که بهترتیب عبارتند از: مؤمنان، یهود، صابئان، نصارى، مجوس، مشرکان. بدون اینکه نسبت بهمواضع اعتقادى آنان سخنى بهمیان آمده باشد؛ تنها بهاین تذکر بسنده شدهاست که میان این گروهها در قیامت فاصله مىافتد.
- تنها در سوره حج است که از دو گروه «مجوس» و «مشرکان» در کنار سایر ادیان توحیدى نام برده شده و این، بهوضوح نشان مىدهد که «صابئین» نه مجوس هستند و نه مشرک.
- در سوره حج و مائده واژه «صابئین» پس از «یهود»، ولى در سوره بقره پس از «نصارى» ذکر شده است.
- در سوره بقره و مائده چهار گروه مؤمنان، یهود، صابئان، نصارى همگى از اهل نجات و رستگارى در آخرت بهشمار آمدهاند.[4]
[1]. بقره، 62.
[2]. مائده، 69.
[3]. حج، 17.
[4]. ابن الانبارى، ابوالبرکات، البیان فى غریب اعراب القرآن، ج 1، ص 299.