کپی شد
شیوه و روش تحصيل در حوزههاى علميه ایران
شیوه تحصیل در حوزه های علمیه ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی و افزایش چشم گیر شمار داوطلبان تحصیل در حوزه ها و مدارس دینی به این نحو است که دانشآموزان پس از تكميل دوره اول يا دوم متوسطه (دیپلم) به حوزه ملحق مىگردند.
با ورود به حوزه علميه در دوران تحصيل خود، مراحل دروس مقدماتى، سطح، خارج، دروس تخصصى و دروس جنبى را پشتسر مىگذارد. ابتدا، اين مراحل را به طور اجمال بیان می کنیم:
1) دروس مقدماتى:
شامل صرف و نحو زبان عربى، معانى و بيان و منطق است كه هدف اصلى از اين درسها، تسلط طلاب به «زبان قرآن» مىباشد و اين مرحله در حكم كليد فهم معارف اسلام است، چرا كه احاديث و سنت پيامبر اكرم (ص) و ائمه اطهار (ع) به همين زبان است.اين دوره بين سه تا چهار سال به طول مىانجامد.
2) دروس سطح:
شامل علم اصول و فقه است. در اصول معمولاً كتابهاى معالم، اصول الفقه، رسائل و كفايه و در فقه كتابهاى لمعه و مكاسب مورد توجه قرار گرفته است.
البته در بعضى از حوزهها كتابهاى ديگرى نيز براى تدريس استفاده مىشود. هدف عمده در اين مرحله، آشنايى طلبه با فقه و اصول و متون مربوط به آنها است كه با مطالعه متون فقهى و اصولى علماى پيشين، اوّلاً: از نظرها و ابتكارهاى آنان و شيوه استدالال فقهى و اصولى و مبانى ايشان اطلاع مىيابد، ثانياً: خود را براى استنباط از احاديث و آيات در درس خارج آماده مىكند. اين دوره معمولاً 5 تا 7 سال طول مىكشد.
3) درس خارج فقه و اصول:
در اين مرحله، استاد و شاگرد براى منظم شدن سير بحث، يك متن فقهى مثل شرايع، تحرير الوسيله، عروة الوثقى يا يك متن اصولى مثل كفاية الاصول را انتخاب مىكنند و بر اساس آن، بحث را ادامه و نظرات و اقوال صاحب نظران در آن علم را به دقت مورد نقد و بررسی قرار می دهند و استاد با بررسى دلايل و شواهد هر مطلب، نظر نهايى خود را ارائه مىكند و شاگردان در پذيرش يا ردّ نظر استاد، مختار هستند.
هدف اصلى در اين مرحله، تمرين و پرورش قوه استنباط و اجتهاد طلاب است، تا آنان در علم فقه، صاحب نظر شوند و بتوانند هر مسئله جديد فقهى را با توجه به منابع چهارگانه احكام: كتاب، سنت، عقل و اجماع حلّ كنند و به اصطلاح، رد فروع بر اصول و اجتهاد نمایند. در اين دوره دروس فقه و اصول در حد عالى تدريس مىگردد و از آن جا که در این دوره استاد هنگام تدريس به متن یک كتاب خاص بسنده نمی کند و نظریات خود را با استفاده از مجموعه ادله ای که گاه در کتب و منابع مختلف و متعدّد پراکنده اند اثبات می کند به درس خارج شهرت يافته است. شاگرد در اين مرحله برای تکمیل دروس سطح و عالى و بسته به طرز تفكر خود، قسمتهاى خارج فلسفه و عرفان و ديگر دروس را بحث و تحقيق و بعضى اوقات تأليف و تدريس مىنمايد. و شاگردان ممتاز تقريرات استاد را با مراجعه به منابع و تحقيق كافى به رشته تحرير در آورده و تأييد استاد را از نوشتههاى خود به دست مىآورند. و بعضى از شاگردان در حلقات درس اساتيد مختلف حاضر مىگردند. و در اين مرحله است كه طلاب با استعداد و فاضل حوزهها به درجه اجتهاد كه آخرين مراحل تكامل علوم حوزوى است دست می يابند.
طلاب دينى معمولاً بيش از يك دوره به درس خارج حاضر مىگردند و بر حسب كوشش و هوشمندى خود بعضاً به مقام شامخ اجتهاد نائل مىگردند.
4) دروس تخصصى:
هدف از اين دروس – كه تحت عنوان رشتههاى تفسير، كلام، تبليغ، تاریخ و … شروع شده است – پرورش متخصص، در رشتههاى خاص مورد نياز حوزه و جامعه است. اين كار پر ارزش باعث مىشود كه شخص علاوه بر اجتهاد در فقه و اصول، در يكى از رشتههاى علوم اسلامى متبحر شود، تا بتواند منشا خدمات مفيدى در حوزه و جامعه شود.
5) دروس جنبى يا عمومى:
در حوزه علميه قم و در بعضى شهرستان ها، هم زمان با دوره مقدمات و سطح، درس هايى تحت عنوان عقايد، تفسير، اقتصاد، ملل و نحل، علوم قرآن، اخلاق، زبان های خارجی و مبانی کامپیوتر و… تعليم داده مىشود كه در رشد فكرى طلاب، استفاده از منبع و گسترش اطلاعات علمى آنها مؤثر است. اين درسها هر چند لازم است، ولى مرحله مستقلى در درسهاى حوزه محسوب نمىشود و معمولاً در کنار یکی از دیگر مراحل درسی تدریس می شود.[1]
[1]برگرفته از پایگاه حوزه hawzah.net به نقل از روزنامه جمهورى اسلامى، ش 3645، ص 12 و ش 3567،ص 12. شيوههاى تحصيل و تدريس در حوزههاى علميه ص 27 با اندکی تصرف.