searchicon

کپی شد

استلار (Stellar)

استلار یک شبکه‌ همتا به همتاست که همانند بیت کوین، غیرمتمرکز است. استلار نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال، از تکنولوژی بلاک چین استفاده می‌کند. در این شبکه‌ غیرمتمرکز، هیچ نهادی مرکزی و تصمیم گیرنده‌ای وجود ندارد. تمام جزئیات تراکنش‌ها در استلار، بر روی بلاک چین آن به‌عنوان یک دفترکل عمومی ذخیره می‌شوند و هر کسی قادر است این دفتر کل و جزئیات تراکنش‌ها را مشاهده کند. در شبکه استلار، اطلاعات به‌جای این‌که در یک منبع متمرکز (مانند یک بانک) جمع‌آوری شوند، بین گره‌‌هایی به‌ هم‌ پیوسته (سرورها) توزیع می‌شوند. کلیه تصمیمات و تأییدهای صورت گرفته در این شبکه از طریق پروتکل اجماع استلار انجام می‌شوند. مدت زمان رسیدن به این اجماع، ۳ الی ۵ ثانیه است. برخلاف شبکه بیت کوین، استلار از سیستم اثبات کار[1] یا همان Proof of Work استفاده نمی‌کند و در عوض، تراکنش‌هایش از طریق پروتکل توافقی استلار (SCP) انجام می‌شوند. در بیت کوین، ماینرها برای تائید تراکنش‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند؛ اما در این ارز دیجیتال، گره‌های مورد اعتماد که به گره‌های تائید (سرورها) معروف‌اند و Stellar Core[2] را اجرا می‌کنند، وظیفه‌ تأیید تراکنش‌ها را بر عهده دارند.

سازنده استلار

در ساختار اصلی استلار و ریپل شباهت‌های زیادی وجود دارد. این موضوع دقیقاً به سازنده‌ اصلی استلار برمی‌گردد. سازنده‌ این ارز دیجیتال، آقای «جد مک کالب»، همان بنیان‌گذار ارشد ارز دیجیتال ریپل است. وی بعد از یک اختلاف به وجود آمده در میان توسعه‌دهندگان این ارز دیجیتال، آن را رها کرد و با تیم شخصی خود اقدام به ساخت ارز دیجیتالی جدید به نام استلار نمود. مک کالب در سال ۲۰۱۴ میلادی اقدام به توسعه‌ ارز دیجیتال استلار کرد. در سال ۲۰۱۵ اولین کد نویسی استلار معرفی شد. در ورژن اول ارز دیجیتال استلار به دلیل حضور آقای کالب در تیم ریپل، شباهت‌های زیادی بین این دو وجود داشت. این شباهت حتی به حدی بود که مالکین ریپل و استلار را وارد یک چالش بزرگ نمود. در اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی اما الگوریتم جدیدی برای استلار معرفی شد و کدهای آن دوباره بازنویسی شدند.

هدف از ساخت استلار

ریپل با هدف برقراری تبادلات مالی بین بانک‌ها و مؤسسات مالی شکل گرفته بود. مدیر استلار با جدا نمودن این ارز از ریپل، هدف بزرگ آن را ارائه‌ خدمات مالی مقرون‌به‌صرفه با سرعتی بالا به کاربران اعلام کرده است و از این طریق، به دنبال ساختن محیطی امن و سریع برای تبادلات مالی خرد در جهان می‌باشد. بلاک چین غیرمتمرکز استلار، این توانایی را دارد که در عرض ۳ تا ۵ ثانیه، هزاران تراکنش را انجام دهد. این مزیت که هدف اصلی ساخت این رمز ارز نیز بوده است، دلیل اصلی محبوبیت آن نیز محسوب می‌شود.[3]

 

[1]. اثبات کار؛ مکانیسم اجماعی است که برای جلوگیری از حملات هرزنامه‌ای و وقفه در دسترسی کاربر مجاز به شبکه‌ رایانه‌ای استفاده می‌شود. این کار با اصطلاحات بسیار ساده‌ای صورت می‌پذیرد و فرستنده‌ پیام (درخواست‌کننده) را ملزم به انجام کارهایی می‌نماید، که معمولاً شامل زمان پردازش رایانه است، قبل از این‌که پیام توسط گیرنده (ارائه‌دهنده) ارسال و تأیید گردد. ویژگی اصلی سیستم اثبات کار، عدم تقارن آن می‌باشد، به این معنا که فرستنده‌ پیام برای تهیه‌ آن به مدتی زمان نیاز دارد تا ثابت کند که کار انجام شده است، با این وجود گیرنده می‌تواند در زمان بسیار کمی تأیید نماید که کار توسط فرستنده انجام شده است. سایت خانه سرمایه، «الگوریتم اثبات کار (Proof of work) چیست؟ و در بیت کوین چگونه کار می کند؟».

[2]. Stellar Core، نرم‌افزاری است که گره‌ها بر روی شبکه از آن استفاده می‌کنند تا به اجماع و تراکنش‌های معتبر برسند.

[3]. سایت خانه سرمایه، «ارز دیجیتال استلار چیست و مزایای آن کدامند؟ به همراه قیمت لحظه‌ای آن».