searchicon

کپی شد

شیطان پرستی در ایران

شیطان پرستی در ایران با تأثیر پذیری از فرهنگ غرب، از دهه 70 (سال 1370 ش) وارد این کشور شد. ابتدا مانند برخی فرقه های دیگر، کم و بیش در جامعه نفوذ کرده و فعالیت هایی را به صورت  مخفی و زیرزمینی آغاز نمود، لکن به سرعت در غالب شبکه ‌های زیرزمینی در تهران، برخی مراکز استان ها و شهرستان ها ریشه دوانید.[1] در ایران، شیطان پرستی هنوز به عنوان یک ایدئولوژی تلقی نمی شود و فعلا در مرحله انتقال نمادها است، هر چند انتقال ایدئولوژی در دوره انتقال نمادها نیز به طور نهفته و محدود صورت می گیرد.[2] تبلیغ شیطان پرستی در ایران از راه پارتی و مهمانی های شبانه صورت می گیرد و در آن، انواع مشروبات الکلی، آمیختگی پسران و دختران، موسیقی جاز، قرص های روان گردان و مواد مخدر؛ مانند شیشه و کوکائین، وجود دارد.[3]

وضعیت فعلی شیطان پرستی در ایران

این مطلب در چند محور به طور خلاصه بیان می شود:

1. تحرک در اینترنت:

رشد تعداد مخاطبان شبکه جهانی اینترنت در سالیان اخیر آسیب هایی را متوجه نظام فرهنگی ایران کرده است که از جمله آسیب های آن، می توان به فعالیت شیطان گرایانه اشاره کرد. شیطان پرستان در سایت ها، وبلاگ ها، چت روم ها (قسمت موسیقی متال)، دریافت خبرنامه ها و … به تبلیغ شیطان پرستی می پردازند.[4]

2. ترویج موسیقی:

به عقیده بعضی از محققان، مهم ترین عامل ورود شیطان پرستی به ایران، رواج یافتن میل جوانان به استفاده از موسیقی متالیکا و ساز گیتار برقی بوده است. طی سالیان گذشته، موسیقی متالیکا به صورت زیرزمینی و غیر مجاز وارد ایران شده و در چارچوب آن، مفاهیم شیطان پرستی در اختیار جوانان قرار گرفته است.[5] گروه های موسیقی متالیکا؛ همچون گروه «رامان» و گروه «OSD» متالیکا، در واقع ضد ارزش هایی را ارائه می نمایند که شامل «بازگشت به تاریکی» (محور اصلی تفکرات شیطان پرستان، بی رحمی و تجاوزات جنسی، فحاشی، هجوم و حمله به جامعه و فرهنگ عمومی آن)، می باشد.[6]

3. ترویجنمادها:

مغازه ها و اصناف فروشنده زیور آلات نقره ای، فروشگاه های پوشاک جوانان و بانوان، به خصوص در شهرهای بزرگ، در بعضی موارد، وظیفه عمده ترویج شیطان پرستی در داخل کشور را از طریق فروش نمادهای آن، بر عهده دارند. در پاره‌ای موارد، فروشندگان و مدیران، حتی کوچک ترین اطلاعی از محتوای عمل خود ندارند. همچنین برخی از چهره های مطرح موسیقی پاپ و متالیکا در برخی شهرهای بزرگ به دفعات و از طرق مختلف، این نمادها را حمل، معرفی و به صورت مستقیم و غیر مستقیم به ترویج آن ها می پردازند. سایت ها و وبلاگ های فارسی زبان نیز نقش عمده ای را در گسترش و معرفی این نمادها ایفا می کنند. جوانان هم برای عقب نماندن از قافله به اصطلاح روشنفکران، این زیورآلات را خریده و علامت بردگی شیطان را به گردن خود می اندازند. [7]

4. پارتی هایشبانه:

پارتی های شبانه، جشن های فارغ التحصیلی و مهمانی های خاص دوستانه، همواره به عنوان کانون فعالیت شیطان پرستان، قابل ذکر هستند. در این مراسم، هر بار گروهی از جوانان با انواع و اقسام مختلف از اندیشه ها و ظواهر شیطان گرایی آشنا و یا جذب آنها می شوند و خود مبلغ شیطان پرستی می شوند.[8]

5. همکاری با سلطنت طلب ها:[9]

بنا بر خبری در وبلاگ‌های وابسته به شیطان پرستان ایران، اهریمن؛ سرکرده گروه شیطان پرستان ایران، پیوستن گروهش را به انجمن پادشاهی ایران اعلام نموده است.[10]



[2]. مظاهری سیف، حمید رضا و شریفی دوست، حمزه، نگاهی متفاوت به شیطان گرایی، ص 123.

[3]. ر.ک: نمایه شیطان پرستی چیست؟ سؤال 3578 (سایت اسلام کوئست: 3834)، به نقل از رحیمی، ره توشه جوانان، ص 169، ناشر قلم مکنون، چاپ اول، تابستان 87.

[4]. ر.ک: کریمی، حمید، جهان تاریک، شناخت و نقد فرقه شیطان پرستی، ص 100 و 101.

[5]. امین خندقی، جواد، شناخت و بررسی شیطان پرستی، ص 244.

[7]. ر.ک: همان.

[8]. ر.ک: همان؛ شناخت و بررسی شیطان پرستی، ص 258.

[9]. واژه سلطنت‌طلب به کسی اطلاق می‌شود که از پادشاهی خاص یا سلسله پادشاهی وی، به عنوان حاکم یک کشور مشخص، حمایت کند. عموما سلطنت‌طلب به حامی پادشاهِ حاکم کنونی یا پادشاهی که توسط یک دولت جمهوری‌خواه برکنار شده است، گفته می‌شود.

[10]. ر.ک: شناخت و بررسی شیطان پرستی، ص 258؛ جهان تاریک، شناخت و نقد فرقه شیطان پرستی، ص 102.