کپی شد
شرایط شیر دادن و محرمیت در نظر اهل سنت
هر یك از مذاهب اهل سنت برای شیر دادنی كه سبب محرمیت است شرایطی قائل شده اند که در دیل به تفصیل بیان می کنیم.
الف: از نظر مذهب حنفیه، شیر دادنی كه علت محرم شدن است چند شرط دارد:
1. شیر مایع بوده باشد نه جامد مثل شیر خشك و … .
2. شیر در دوران طفولیت و شیر خوارگی بچه به شكم طفل برسد.
3. شیر خالص باشد نه این كه آن را با غذایی جامد، مخلوط كرده و به طفل بدهند، ولی اگر آن غذا مایع باشد دو صورت دارد.
الف. شیر بیشتر از آن غذا است، موجب محرم شدن می شود.
ب. شیر كمتر از غذا است، موجب محرم شدن نمی شود.
4. زن شیرده بیشتر از نه سال سن داشته باشد.
ب) از نظر مالكیه، شیر دادنی كه موجب محرم شدن است چند شرط دارد:
1. بچه كمتر از دو سال داشته باشد.
2. رنگ شیر، سفید و همرنگ شیر باشد.
3. شیر به شكم طفل برسد.
4. شیر با چیز دیگری مثل غذا مخلوط نبوده باشد و در صورت اختلاط، اگر شیر، بیشتر از غذا بوده باشد، موجب محرم شدن است.
5. زن شیرده، بیشتر از نه سال داشته باشد.
ج) شرایط شیر دادن موجب محرمیت از نظر شافعیه:
1. سن زن شیرده، بیشتر از نه سال باشد.
2. زن شیرده، زنده باشد نه مرده.
3. بچه شیرخوار، كمتر از دو سال داشته باشد.
4. بچه شیرخوار، یقیناً پنج مرتبه از یك زن شیر خورده باشد نه كمتر از آن و شیر به شكم طفل رسیده و بچه، آن را قی نكرده باشد.
د: شرایط شیر دادن موجب محرمیت از نظر حنبلی ها:
1. زن شیرده، زنده باشد نه مرده.
2. زن شیرده، قابل وضع حمل باشد.
3. شیر به شكم طفل رسیده و بچه آن را قی نكرده باشد.
4. بچه شیرخوار، یقیناً پنج مرتبه از یك زن شیرخورده باشد نه كمتر از آن.[1]
نتیجه: از نظر حنابله و شافعیه مثلاً اگر یك بار شیر بخورد، موجب محرم شدن نبوده و دختر و پسر می توانند با یك دیگر ازدواج كنند هر یك از مذاهب حنبلی و شافعی نیز پنج مرتبه شیر خوردن را شرط محرم شدن دانسته و كسانی كه كمتر از آن مقدار شیر بخورند را نسبت به هم، محرم نمی دانند ولی مذاهب حنفیه و مالكیه چون در شرایط شیر خوردن، تعداد مراتب شیر خوردن را شرط نمی دانند بنابراین در مذهب آنها حتی با یك مرتبه شیر خوردن، دختر و پسر با یك دیگر محرم شده و حق ازدواج با هم را ندارند.
[1]. الجزیری، عبدالرحمن، الفقه علی المذاهب الاربعة، ج 4، ص 253 – 261، مكتبة التجاریة الكبری، بصر، 1969 م.