searchicon

کپی شد

شرائط متولیان مساجد

یکی از مباحثی که در زمینه تولیت مسجد مورد بحث قرار می گیرد، این است که آیا متولیان مساجد؛ یعنی مؤمنینی که اداره امور مساجد را بر عهده می گیرند، لازم است از شرایط ویژه ای برخوردار باشند، یا این­که برای تصدی این منصب، هیچ گونه شرطی پیش بینی نشده است؟

در جواب باید گفت: شرایطی که در آیات 17 و 18 سوره توبه مطرح شده است، در واقع شرایط متولیان و گردانندگان امور مساجد نیز هست. اغلب مفسران در مورد عنوان «عمارت مسجد»، عمارت را به کلیه کارهایی که مایه رونق و رواج مسجد است تفسیر نموده اند. پس سزاوار است حتی الامکان کسانی تولیت مساجد را به عهده گیرند که از اوصاف و ویژگی­هایی که در این آیات مورد تأکید قرار گرفته است، برخوردار باشند. در آیات مورد نظر آمده است: «مشركان حق ندارند مساجد خدا را آباد كنند در حالى كه به كفر خويش گواهى مى‏دهند! آنها اعمالشان نابود (و بى‏ارزش) شده و در آتش (دوزخ)، جاودانه خواهند ماند!»؛ «مساجد خدا را تنها كسى آباد مى‏كنند كه ايمان به خدا و روز قيامت آورده و نماز را برپا دارد و زكات را بپردازد و جز از خدا نترسد. اميد است چنين گروهى از هدايت ‏يافتگان باشند».

به نظر می رسد با وجود آن­که در آیات فوق لفظ عمارت «ان یعمروا» و «یعمر» استعمال شده، ولی این آیات، پیش از آن­که ناظر به مسئله بنا و تعمیر ظاهری ساختمان مسجد باشد، در واقع شرایط و ویژگی متولیان و گردانندگان مسجد الحرام و سایر مسلمین می باشد.[1]

بنابراین شایسته است مسلمانان با آگاهی و هوشیاری، به جای اشخاص نالایق که احیانا با اغراض فاسد در سنگر مقدس مسجد نفوذ می کنند، افراد متعهد و خداجو را که دارای صفاتی هستند که قرآن کریم برشمرده است، به عنوان متولیان و هیئت امنای مساجد قرار دهند.



[1]. طبرسی، امین الاسلام، ترجمه مجمع البيان فى تفسير القرآن، تحقيق: رضا ستوده، ترجمه: مترجمان، ج 11، ص 39 و 40.