searchicon

کپی شد

شجاعت سهل بن حنیف و وفای به عهد

سهل بن حنیف به همراه علی (علیه السلام) و ابودجانه تا آخر عمر در بیعتشان با رسول الله (صلی الله علیه و آله) باقی ماندند و رشادت‌ها و شجاعت‌های کم‌نظیری به خرج دادند.

در جنگ احد هنگامى‌كه مردم گريختند سهل تا پاى جان ايستادگى كرد و با تيراندازى از پيامبر (صلّى الله عليه و آله) دفاع مى‏كرد.[1] زمانی‌که سهل شروع به دفع تيرها از پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) می‌كرد آن حضرت با محبت مى‏فرمود: به سهل تير بدهيد كه تيراندازى براى او سهل است.[2]

وی غیر از جنگ جمل که در آن هنگام از جانب حضرت امیر (علیه السلام) حاکم مدینه بود در بقیه جنگ‌ها حضور داشته‌است و در برخی از جنگ‌ها‌ نیز فرماندهی بخشی از نیروها را بر عهده داشت.[3]

 

[1]. كاتب واقدى، محمد بن سعد، الطبقات‏الكبرى، مترجم: مهدوى دامغانى، محمود، ج ‏4، ص 396.

[2]. واقدى، محمد بن عمر، مغازى تاريخ جنگهاى پيامبر(ص)، ترجمه: مهدوى دامغانى، محمود، ص 183؛ ابن عبد البر، أبو عمر يوسف بن عبد الله بن محمد، الاستيعاب فى معرفة الأصحاب، تحقيق: بجاوى، على محمد، ج ‏2، ص 662 و 663.

[3]. الاستيعاب فى معرفة الأصحاب، تحقيق: بجاوى، على محمد، ج ‏2، ص 662 و 663؛ ثقفى كوفى، ابو اسحاق ابراهيم بن محمد، الغارات و شرح حال اعلام آن، ترجمه: عطاردى، عزيز الله، ص 437.