کپی شد
سرنوشت نوزادان مرده در قیامت
از اصول اعتقادی و مسلّمات ما مسلمانان این است که پاداش و جزا به عمل شخص مربوط است: «هر كسى در گرو اعمال خویشتن است».[1]
و این که « براى مردم پاداشى جز آنچه خود كردهاند نیست».[2]
البته تفضّلات الهی و چند برابر شدن پاداش، وجود دارد. که باید دقّت نمود این مسئله منافاتی با ارتباط جزا و عمل ندارد؛ چون تفضلات الهی، خود شروطی دارد که این شروط با عمل شخص حاصل شده است؛ به عنوان مثال خداوند می فرماید: «كسانى كه ایمان بیاورند و عمل صالحى انجام دهند، براى آنان پاداش مضاعف در برابر كارهایى است كه انجام دادهاند».[3]
امّا در این جا سخن از کسانی است که مجال عمل نداشته اند. یا به دلیل مرگ به دوران بلوغ و رشد نرسیده اند و در طفولیت از دنیا رفته اند، یا این که از قوت عقلانی بهره مند نشده اند تا با آن به تشخیص برسند و عمل کنند.
درباره این اشخاص وقتی به اصول اعتقادی اسلام مراجعه کنیم، می بینیم که خدای تعالی با عدالت درباره آن ها قضاوت خواهد نمود، در این رابطه خداوند می فرماید: «ما ترازوهاى عدل را در روز قیامت برپا مىكنیم پس به هیچ كس كمترین ستمى نمىشود».[4]
اما برای تفصیل بحث، باید به جست و جو در روایات پرداخت شود، که مطابق مفاد آن ها، خداوند متعال برای عده ای در روز قیامت، مجال امتحان فراهم می کند و طبق نتیجه آن، حکم می کند: امام باقر (ع) می فرمایند: «چون روز رستاخیز فرا می رسد خداوند بر هفت گروه حجّت می آورد:
1- كودكانی كه پیش از بلوغ از دنیا رفتهاند.
2- كسانى كه در زمان فترت؛ یعنى در فاصله زمانی میان دو رسول بوده و از دنیا رفتهاند.
3- پیران سالخورده كه پیغمبر را درک كرده؛ ولى عقل خود را از دست داده بودهاند.
4- بیخردان یا عقب افتادگان روانى.
5- دیوانگان كه داراى عقل نبودهاند.
6- كران (نا شنوایان) كه حسّ شنوائى نداشتهاند.
7- گنگها و لالهاى مادر زاد.
هر كدام از این چند دسته، با خداوند عزّ و جلّ احتجاج نماید، سپس فرمودند: آن گاه خداوند عزّ و جلّ فرستادهاى به سوى آنان گسیل دارد و آتشى براى امتحان ایشان برافروزد؛ پس به آنان فرمان میدهد و میگوید: پروردگار شما امر فرموده كه خود را در این آتش افكنید، پس هر كس در آتش جست، آن آتش بر وى سرد و سلامت شود، و هر كس نافرمانى نمود به سوى آتش دوزخ رهسپارش كنند».[5]
[1]. طور،21.
[2]. نجم، 39.
[3]. سبا، 37.
[4]. انبیاء، 47.
[5]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 492.