searchicon

کپی شد

سرزمین مکه مدفن پاک انبیاء (علیهم‌السلام)

یکی از نکاتی که در مورد سرزمین مکه مطرح می‌شود این است که آیا از انبیاء الهی کسی در مکه و به‌ویژه در مسجد الحرام و اطراف کعبه مدفون هستند؟ و اگر هستند، چند پیامبر الهی دراین مکان به‌خاک سپرده شده‌اند؟

براساس اخبار و روایات دور تا دور کعبه معظمه پیامبران الهی مدفون هستند، اما تعداد ایشان به‌طور دقیق مشخص نیست و در این مورد روایات مختلفی وجود دارد. یکی از نقاطی که در اطراف خانه خدا از فضیلت بیشتری برخوردار است، محدوده‌ای به‌نام حجر اسماعیل، فضایی بین رکن عراقی و رکن غربی میان کعبه است که زیر آن، محل دفن حضرت هاجر (سلام الله علیها) بود و امروزه به حالت نیم‌دایره مشخص است و زائران در زمان طواف آن را نیز طواف می‌کنند و نمی‌توانند وارد این نیم‌دایره و محدوده شوند.

حجر اسماعیل (علیه‌السلام) به‌عقیده مسلمانان، یادگار زمان حضرت ابراهیم، هاجر و اسماعیل (علیهم‌السلام) و محل دفن آن بانوی بزرگوار است. بعد از وفات حضرت هاجر (سلام الله علیها) و دفن ایشان در این مکان؛ برای این‌که مردم روی قبر او پا می‌گذاشتند، حضرت اسماعیل (علیه‌السلام) به‌احترام قبر مادر دیواره‌ای را برروی قبر بنا کرد تا مردم از فاصله دورتری نسبت به‌خانه خدا طواف کنند و روی قبر مادرش پا نگذارند.

نقل‌های تاریخی تاریخ‌نگاران مسلمان، حکایت از آن دارد که اسماعیل و مادرش هاجر در همین بخش زندگی می‌کردند. از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است که «حجر، خانه اسماعیل و محل دفن هاجر و اسماعیل (علیهما‌السلام) است».[1]

در باره تعداد انبیاء الهی مدفون در کنا خانه کعبه، بنابر روایتی که از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده از رکن یمانی تا صفا ۷۰ پیامبر و نبی دفن هستند.[2] هم‌چنین براساس روایتی دیگر، داخل حجر اسماعیل (علیه‌السلام) همان مکانی که به‌صورت نیم دایره در حال حاضر موجود است و زیر ناودان طلای بیت خدا محسوب می‌شود، دختران آن‌حضرت مدفون هستند».[3]

 

[1]. كلينى، محمد بن يعقوب، كافي، محقق / مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد، ج 4، ص 210.

[2]. ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على‏، مناقب آل أبي طالب عليهم السلام( لابن شهرآشوب)، ج 1، ص 219.‏

[3]. کافی، ج 4، ص 210.