searchicon

کپی شد

سرانجام انجمن حجتیه

انجمن حجتیه که تا روزهای آخر و نزدیک به پیروزی انقلاب، راهپیمایی‌ها را محکوم می کرد، با پیروزی انقلاب، شکست خورد و تشکیلات آن حدود پنج الی شش ماه دچار تحیر و سرگردانی گردید و پس از آن یک دفعه تغییر موضع داد و به تدریج جلسات آن تعطیل شد و بر اثر فشار عده ای از اعضای آن، تغییر اساسنامه داد.[1] به این ترتیب در پی سخنرانی امام خمینی رهبر وقت انقلاب اسلامی ایران در 5 مرداد سال 1362به طور رسمی اعلامیه تعطیلی داد. هر چند به صورت غیر رسمی ممکن است دارای فعالیت باشد.

متن اعلامیه به شرح زیر می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

اعضای محترم انجمن حجتیه مهدویه، خدمت‌ گزاران آستان مقدس حضرت بقیه ‌الله‌ الاعظم (ارواحنا لتراب مقدمه ‌الفدا): با ابلاغ سلام و تقدیم مراتب مودّت به اطلاع می ‌رساند: روز سه‌شنبه ۲۱ تیرماه جاری (عید سعید فطر) رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی حضرت نایب ‌الامام آیت ‌الله العظمی امام خمینی (مدظله ‌العالی) در بخشی از بیانات مبسوطه خویش فرمودند: «یک دسته دیگر هم که تزشان این است که بگذارید که معصیت زیاد بشود تا حضرت صاحب بیاید، حضرت صاحب مگر برای چی می ‌آید؟ حضرت صاحب می ‌آید معصیت را بردارد ما معصیت کنیم که او بیاید؟ این اعوجاجات را بردارید، این دسته ‌بندی ‌ها را برای خاطر خدا اگر مسلمید و برای خاطر کشورتان اگر ملی هستید، این دسته ‌بندی ‌ها را بردارید. در این موج خودتان را وارد کنید و برخلاف این موج حرکت نکنید که دست و پایتان خواهد شکست». در پی این فرمایش، شایع شد که طرف خطاب و امر مبارک این انجمن است. اگر چه به هیچ‌ وجه افراد انجمن را مصداق مقدمه بیان فوق نیافته و نمی ‌یابیم و در ایام گذشته بویژه از زمانی که حضرت ایشان با صدور اجازه مصرف انجمن از سهم امام این خدمات دینی و فرهنگی را تأیید فرموده بودند، هیچ دلیل روشن و شاهد مسلمی که دلالت بر صراحت معظم ‌له، به تعطیل شدن انجمن نماید، در دست نبود؛ مع‌ ذلک در مقام استفسار برآمدیم. البته تماس مستقیم میسر نبود. لیکن برای تحقیق از مجاری ممکنه و شخصیت‌ های محترمه موثقه و بنا به قراین کافیه محرز شد که مخاطب امام «معظم ‌له» این انجمن می‌ باشد؛ لذا موضوع توسط مسئولان انجمن به عرض مؤسسه معظم و استاد مکرم حضرت حجت ‌الاسلام والمسلمین آقای حلبی رسید و فرمودند: در چنین حالتی وظیفه شرعی در ادامه فعالیت نیست. کلیه جلسه ‌ها و برنامه ‌ها باید تعطیل شود». علیهذا همان‌ گونه که بارها کتباً و شفاهاً تصریح کرده بودیم بر اساس عقیده دینی و تکلیف شرعی خود، تبعیت از مقام معظم رهبری و مرجعیت، حفظ وحدت و یکپارچگی امت و رعایت مصالح عالیه مملکت و ممانعت از سوءاستفاده دستگاه‌ های تبلیغاتی بیگانه و دفع غرض ‌ورزی دشمنان اسلام را برای ادامه خدمات و فعالیت مقدم دانسته، اعلام می ‌داریم که از این تاریخ تمامی جلسات و خدمات انجمن تعطیل می ‌باشد و هیچ‌یک (از اعضای انجمن) مجاز نیستند تحت عنوان این انجمن کوچک‌ ترین فعالیتی بکنند و اظهارنظر یا عملی مغایر تعطیلی نمایند که یقیناً در پیشگاه خدای متعال و امام زمان «سلام ‌الله علیه» مسئول خواهند بود. با این امید که تلاش‌ ها و کوشش ‌های صادقانه انجمن در سی ‌ساله اخیر مقبول ساحت قدس الهی و مرضی خاطر مقدس حضرت بقیه ‌الله الاعظم (ارواحنا فداه) قرار گرفته باشد.

از خدای متعال عزت و سربلندی مسلمانان بویژه شیعیان اثنی عشری و ذلت و سرافکندگی کافران و منافقان و طول عمر امام امت و پیروزی رزمندگان اسلام را خواستاریم.

انجمن خیریه حجتیه مهدویه، دوازدهم شوال ۱۴۰۳ ق، پنجم مردادماه ۱۳۶۲ ش.[2]


[1]. علیا نسب، سید ضیاء الدین و علوی نیکو، سلمان، مقاله جریان شناسی انجمن حجتیه، ص 113و 145و 147.

[2]. باقی، عماد الدین، شناخت حزب قاعدین زمان، ص ۴۰۶.