searchicon

کپی شد

سجده های واجب قرآن

در اين باره (حکم سجده های واجب قرآن) به بيان ديدگاه های مراجع تقليد مي پردازیم:

مطابق فتوای همه مراجع تقلید، بر انسان واجب است بعد از خواندن یا شنیدن آیاتی که سجده واجب دارند، سجده کند.

حضرت امام خمینی (ره) در این باره فرموده اند:”در هر يک از چهار سوره “و النجم”، “اقرء”، “الم تنزيل” و “حم سجده”، يك آيه سجده هست كه اگر انسان بخواند يا گوش به آن دهد، بعد از تمام شدن آن آيه، بايد فوراً سجده كند و اگر فراموش كرد، هر وقت يادش آمد بايد سجده نمايد.[1]

بعضی از مراجع معظّم تقلید فرموده اند: حتّی اگر بدون اختیار به آيۀ سجده گوش دهد یا این آیات به گوشش بخورد، بنا بر احتیاط واجب باید سجده کند.[2]

لازم به تذکر است که در سجده های واجب قرآن نمى‏شود بر چيزهاى خوراكى و پوشاكى سجده كرد، اما لازم نيست سایر شرایط معتبر در سجده نماز مراعات شود[3]؛ مثلاً لازم نیست که رو به روی قبله باشند یا طهارت و وضو داشته باشند.

همچنین گفتن ذکر خاصی هم واجب نیست و حتی اگر ذکر نگوید و به قصد سجده پیشانی خود را به زمین بگذارد کافی است.[4]

البته در هنگام شنیدن آیاتی که سجده واجب دارند اگر به صورت پخش غیر زنده باشد، بعضی از مراجع معظم تقلید، سجده را واجب نمی دانند[5] هر چند به جا آوردن آن اشکالی ندارد.



[1]. توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج ‏1، ص 592، م 1093.

[2]. همان، آیات عظام شبیری زنجانی و مکارم شیرازی.

[3]. توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج ‏1، ص 595، م 1097.

[4]. همان، م 1099.

[5]. توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج ‏1، ص 593، م 1096، اگر آيه سجده را از كسى كه قصد خواندن قرآن ندارد، بشنود، يا از مثل گرامافون آيه سجده را بشنود لازم نيست سجده نمايد ، ولى اگر از آلتى كه صداى خود انسان را مى‏رساند بشنود واجب است سجده كند.