کپی شد
ستایش بزرگان از الغدیر في الکتاب و السنة و الادب
درباره مباحث مربوط به شیعه، کتب استدلالىِ قویای نوشته شدهاست! کتابهای مرحوم «سید شرفالدّین» و نیز «الغدیرِ» مرحوم علاّمه امینی در زمان ما، سرتاپا استدلال، بتونآرمه و مستحکم است.[1]
سال ۱۳۶۴ قمری/ ۱۳۲۴ شمسی چاپ اول کتاب الغدیر در نجف آغاز میشود و تا نه جلد آن به طبع رسیده و در سراسر ممالک اسلامی و غیر آن منتشر میگردد. با انتشار کتاب «الغدیر» سیل نامهها و ستایشها به دانشمند فرزانه و علامه خبیر ارسال میشود. این تقریظها گاه از دانشمندان بزرگ شیعه و اهلسنت است و گاه از پادشاهان کشورهای اسلامی.
نکته واحدی که در تمام ستایشها به چشم میخورد. پذیرش غدیر است به عنوان محور حرکت اسلامی و بنیان حکومت دینی و مذهبی اسلام. پادشاهان فرصتطلب در صدد هستند تا این جنبش دینی را به نفع خود به پایان رسانند، ولی دانشمندان از جایگاهی بیغرضانه به مسأله میاندیشند و در حقیقت زنجیر متصل به وحی را بعد از قرنها به راهنمایی مصلح بزرگ حضرت علامه امینی مییابند.
شیخ محمد سعید دحدوح از دانشمندان متتبع و امام جمعه و جماعت «اریحا» از نواحی حلب، بر این کتاب تقریظ زده و مستبصر شد و از اطراف و اکناف ایشان را جهت سخنرانى دعوت نمودند.[2] وی نامهای ادیبانه به مؤلف «الغدیر» نگاشته و در آن اینگونه میگوید: «آقای من، کتاب «الغدیر» را دریافت کردم و آنرا مورد مطالعه قرار دادم… قبل از آنکه در امواج انبوه معانی آن وارد شوم نیروی فکر و اندیشهام در آن شناور گشت و شمهای از آن را با ذائقه روحی خویش چشیدم. احساس نمودم که این همان یگانه سرچشمه و منبع آب گوارائی است که هرگز دگرگون نشود. این منبع جوشان معانی از آب باران صافتر و گواراتر و از مشک خوشبوتر است».[3]
[1] . بیانات رهبری در جمع روحانیون استان «کهگیلویه و بویراحمد» در آستانهی ماه محرم ۱۳۷۳/۰۳/۱۷.
[2]. مرکز تحقیقات کامپیوتر علم اسلامی.
[3]. ویکی فقه.