searchicon

کپی شد

زیدی های حوثی

رهبر سیاسی و فکری این گروه سید حسین حوثی فرزند بدرالدین (رهبر مذهبی زیدیه صعده) است که افکاری نزدیک به شیعۀ جعفری اثناعشری دارد، گرچه به عللی فعلاً رهبری سیاسی گروه حوثی بر عهدۀ برادر ایشان عبدالملک حوثی است،  اما هنوز هم از نظر فکری از افکار حسین حوثی ارتزاق می کنند.

یکی از یمنی ها که اخیراً از وهابیت به تشیع گراییده مصاحبه ای انجام داده که در آن زیدی های حوثی را معرفی می نماید و از آن جایی که این پاسخ را جامع دیدیم به بیان آن اکتفا می نماییم:

دكتر عصام العماد که اصالتی یمنی دارد او یك وهابی بوده كه به گفته خودش با تحقیق و مطالعه به شیعه جعفری روی‌ آورده است. او از شاگردان رهبر جنبش، سیدحسین حوثی است، اما می‌گوید كه او را تاكنون ندیده و تنها نوار‌ها و  ویدئو‌های او را شنیده و تماشا كرده‌است.

دكتر عصام العماد می‌گوید كه سیدحسین حوثی و به طور كلی حوثی‌ها تلاش دارند كه شیعیان زیدی در یمن را به شیعه واقعی كه همان شیعه اثنی‌عشری است، ترغیب كنند. او تأكید می‌كند كه حكومت مركزی یمن بر این عقیده است كه راه شیعه جعفری از شیعه زیدی می‌گذرد و به همین علت با شیعیان زیدی برخورد كرده و تلاش می‌كنند تا آن را به آغوش سلفی‌ها بیندازند، در شرایطی كه سیدحسین حوثی و جنبش او درست برخلاف حكومت مركزی یمن عمل كرده و سعی كرده‌اند زیدی‌ها را به آغوش شیعه جعفری دعوت كنند. او تأكید می‌كند علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن از سوی عربستان حمایت می‌شود و اگرچه خودش یك شیعه زیدی است، اما از وهابیون و سلفی‌ها حمایت می‌كند.

از نظر ایدئولوژیك و اندیشه‌ای حوثی‌ها، حسین را رهبر می دانند؛ یعنی اندیشۀ استراتژیك و ایدئولوژیك حوثی‌ها كلاً از كتب سیدحسین گرفته شده است. حتی خود عبدالملك می‌گوید هرچه ما داریم از برادر من، حسین داریم. از سال 2004 حمله نیروهای یمن به حوثی‌ها و به حسین آغاز شده ‌است. مقصد اینها حسین است. اینها می‌گویند كه ما داریم شاگردان سیدحسین را می‌كشیم. من خودم نوار‌های سیدحسین را شنیده‌ام و كتاب‌‌های او را خوانده‌ام. او سعی كرده كه سكوت شیعیان را بشكند. اینها 30، 40 سال ساكت بوده‌اند.

می‌توانیم بگوییم كه حوثی‌ها اثنا‌‌عشری هستند، اصلاً هر كتابی كه در صعده (محل حوثی‌ها) هست كتب جعفریه است و هیچ كتاب زیدیه در آن جا نیست. در همۀ كتابخانه‌های رسمی و شخصی و خانگی همه جا كتب جعفری است.

الآن زیدی‌های یمن واقعاً از ته دل از حوثی‌ها حمایت می‌كنند. گرچه اعتقاد دارند كه حوثی‌ها از لحاظ عقیدتی جعفری شده‌اند یا به سوی جعفری‌ها گرایش پیدا كرده‌اند. الآن جنگ با سلفی‌ها و بعثی‌ها است. حتی اسماعیلی‌ها هم  از حوثی‌ها حمایت می‌كنند.

حوثی ها در واقع بازوی مسلح شيعيان مظلوم استان شيعی نشين صعده هستند که در برابر تهاجمات دولت مرکزی دفاع می کنند.

حوثی ها و در رأس آنها، عبدالملک الحوثی بر اين موضوع تأکيد دارند که استان شيعه نشين صعده جزئی از خاک يمن است و آنها به هيچ وجه قصد جدايی از آن کشور را ندارند.

اختلاف ديدگاه سياسی با حکومت مرکزی در مورد آمريکا و اسرائيل، بی توجهی دولت به وضعيت خاص استان صعده و انجام نشدن اقدامات عمرانی از جمله مسائلی است که از سال های پس از وحدت يمن تاکنون همواره باعث درگيری حوثی ها با دولت شده است.

عبدالملک حوثي رهبر فعلی جنبش الحوثي به دليل دارا بودن شخصيت قوی، با وجود برادر بزرگ ترش يحيی، به رهبری اين جنبش برگزيده شد و از سال 2004 تاکنون توانسته است با کمک برخی از همفکران برادرش در شباب المؤمن، آن را هدايت و رهبری کند.

وی سخنوری بسيار توانا است و با توجه به نفوذ پدرش بدرالدين که از ائمه مذهب جارودی (فرقه ای از زيديه) است که احترام و نفوذ زيادي در يمن دارد، توانسته است بهرۀ فراوانی ببرد. به گفته مخالفان الحوثی ها، تحولات فکری آنها باعث شده است که آنها در افکار و عقايد بسياری با شيعه امامی احساس نزديکی کنند و همين موضوع به عنوان نقطه اتهام آنها به عنوان حمايت فکری ايران ناميده مي شود.

بدرالدين الحوثی در کتابي باعنوان «زيديه در يمن» با برخی عقايد جاری در بين زيديه به مخالفت برخاسته و همين موضوع باعث شد که بسياری از رهبران زيديه به مخالفت با او برخيزند.

پسرش حسين الحوثی نيز با تأثيرپذيری از افکار پدرش بر موارد مشترک با شيعه دوازده امامي تأکيد کرده بود و اين باعث شد که عده ای با او به دشمنی بپردازند.[1]


[1] برای اطلاع بیشتر نک:

http://shia-online.ir/article.asp?id=7443&cat=2

http://www.fardanews.com/fa/pages/?cid=95821