searchicon

کپی شد

زندگی نامه آیه‌الله سید علی سیستانی

آیه‌الله سید علی حسینی سیستانی در خانواده‌ای متدین و مشهور به علم و دانش در شهر مشهد مقدس رضوی چشم به جهان گشود. او در پنج ‌سالگی به فراگیری قرآن پرداخت و پس از آن برای یادگیری، خواندن و نوشتن دروس ابتدایی، به مدرسه دار التعلیم دینی رفت و همزمان با تحصیل در آن مدرسه، هنر خوشنویسی را نزد استاد خود «میرزا علی آقای ناظم» آموخت.

او با راهنمایی پدر بزرگوارش به فراگیری مقدمات علوم حوزوی پرداخت و شماری از کتاب‌های ادبی، فقهی، اصولی و فلسفی را نزد اساتید برجسته آن‌زمان فراگرفت.

وی در حوزه علمیه شهر مقدس قم در بحث‌های خارج فقه و اصول مرجع بزرگوار سید حسین طباطبائی بروجردی شرکت نمود و بسیاری از مهارت‌های فقهی و دیدگاه‌های رجالی و حدیثی را از ایشان فرا گرفت و افزون بر این، از حوزه درس فقیه بزرگوار سید محمد حجت کوه‌‌کمره‌ای نیز بهره فراوان برد.

او سپس شهر مقدّس قم را به قصد اقامت در نجف اشرف که کانون علم و فضیلت حوزه‌های علمیه بود، ترک کرد و در مدرسه علمیه بخارائی اقامت گزید. وی در نجف اشرف، حوزه درس فقه و اصول دو تن از بزرگان را درک کرد و زمانی طولانی را در محضر ایشان گذراند و در همان ایام، از مباحث برخی دیگر از سرشناسان حوزه نیز بهره برد. ایشان هم‌اکنون یکی از برجسته‌ترین مراجع جهان تشیع است که در شهر مقدس نجف اشرف سکونت دارد.[1]

[1]. اقتباس از سایت رسمی دفتر حضرت آیت ‌الله سیدعلی حسینی سیستانی.