searchicon

کپی شد

زنا با محارم

انحراف جنسی از ديدگاه اسلام، به رفتارهاي جنسی گفته مي‌شود كه خارج از حدود فطرت و توأم با نگرانی و اضطراب است که از جمله آن ارتباط جنسی (اعم از نگاه های شهوت آلود ،رد و بدل کردن کلمات شهوت آلوده، لمس و بوسیدن از روی شهوت و آميزش) با محارم مثل مادر، خواهر، خاله ، عمه و…است .

انحرافات جنسی و مخصوصا از نوع ارتباط با محارم در زندگي فردی، اجتماعی و خانوادگی انسان موجب اختلالات روحی و روانی خواهد شد. به همین جهت در آيات و روايات معصومين (ع) از آن به شدت نهی شده است[1]. و برای آن مجازات هایی شدیدتر از مجازات های ارتباط نامشروع با غیر محارم تعیین شده است و این بیان گر آن است که مجازات أخروی چنین عملی نیز شدیدتر است.

قرآن مجید در این زمینه می فرماید: «حرام شد براي شما ازداوج با مادر و دختر و خواهر و عمه و خاله و دختر برادر و دختر خواهر و مادران رضاعی و خواهران رضاعی[2] و مادر زن و دختران زن كه در دامن شما تربيت شده‌اند اگر با زن مباشرت كرده باشيد و اگر دخول با زن نكرده (طلاق دهيد) باكی نيست كه (با دختران او) ازدواج كنيد و نيز حرام شد زن فرزند صلبی (نه زن پسر خوانده شما) و نيز حرام شد جمع ميان دو خواهر مگر آن چه پيش از نزول اين حكم كرده‌اند كه خدا از آن درگذشت، زيرا خداوند در حق بندگان بخشنده و مهربان است».[3]

فقها در این زمینه فرموده اند: «اگر كسى با يكى از محرم هاى خود[4] مثل مادر و خواهر كه با او نسبت دارند زنا كند، به حكم حاكم شرع بايد او را بكشند».[5]

در قانون مجازات اسلامی نیز آمده است: “زنای با محارم نسبی به هر شکلی مستوجب اعدام است”.[6] و در این حکم بین زن و مرد فرقی نیست.

البته اگر کسی (نعوذ بالله) مرتکب چنین عمل قبیحی شده باشد باید بین خود و خدای خود از کار خود توبه کند و امید به رحمت پروردگار داشته باشد، و لازم نیست که با اقرار خود مقدمات اجرای این حکم را برای خود فراهم آورد.

اما باید توجه نماید که در مواردی این کار قبیح، احکام شرعی خاصی را در پی دارد که باید به آنها ملتزم باشد؛ مثلا در رساله های عملیه آمده است: اگر انسان پيش از آن كه دختر عمه يا دختر خاله خود را بگيرد با مادر آنان زنا كند، ديگر نمى‏تواند[7] با آنان ازدواج نمايد.[8]


[1]. كجباف، محمدباقر، رفتارشناسي جنسي در انديشه ديني، خبرگزاري فارس.

[2]. مادر رضاعي، زني است كه به طفلی شير داده باشد و چنان چه دختری ديگر از همين زن، شيرخورده باشد، خواهر رضايی آن طفل محسوب خواهد شد.

[3]. نساء: 23.” حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهاتُكُمْ وَ بَناتُكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ وَ عَمَّاتُكُمْ وَ خالاتُكُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ وَ أُمَّهاتُكُمُ اللاَّتي‏ أَرْضَعْنَكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِكُمْ وَ رَبائِبُكُمُ اللاَّتي‏ في‏ حُجُورِكُمْ مِنْ نِسائِكُمُ اللاَّتي‏ دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِكُمُ الَّذينَ مِنْ أَصْلابِكُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحيماً “.

[4]. بعضی از فقها، این حد را به محارم نسبی اختصاص داده اند.

[5]. موسوى خمينى، سيد روح اللَّه، توضیح المسائل مراجع، محقق / مصحح، بنى هاشمى خمينى، سيد محمد حسين، ج 2، ص 815، م1، دفتر انتشارات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ هشتم، قم، 1383.

[6]. قانون مجازات اسلامی، ماده82.

[7]. بهجت: بنابر احوط….(همان منبع)

[8]. توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج‏2، ص467، م 2394.