Warning: filemtime(): stat failed for /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/assets/js/front.min.js in /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/easy-table-of-contents.php on line 236
searchicon

کپی شد

روزه عید قربان

به طور کلی می‌توان گفت در نزد تمامی فرق اسلامی، روزه گرفتن در عید قربان، خالی از اشکال نیست:

مطابق با دیدگاه فقهای شیعه که برگرفته از آموزه های دینی است،[1] دو روز از سال، روزه‌ گرفتن در آن حرام است: عيد قربان (دهم ماه ذى الحجه) و عيد فطر (اوّل ماه شوال).[2]

همچنین حکم روزه در روز عید قربان در مذاهب اهل سنت به شرح زیر می‌باشد:

1. مذهب حنفی بر این قائل است که روزه گرفتن در روز عید فطر، عید اضحی (قربان) و سه روز بعد از عید اضحی، مکروه تحریمی است، مگر در حج.[3] حنفی‌ها در بیشتر موارد تعبیر به “مکروه تحریمی” می‌نمایند نه تعبیر به حرمت، و مکروه تحریمی به معنای نزدیک به حرام است.[4]

2. از نظر شافعی، روزه در روز عید فطر و عید اضحی (عید قربان) و سه روز بعد از عید اضحی، هم در حج و هم در غیر حج، حرام است.[5]

3. از نظر حنابله، روزه در روز عید فطر و عید اضحی (عید قربان) در غیر حج حرام است، ولی در حج حرام نیست.[6]

4. روزه در روز عید فطر و عید اضحی از نظر مالکی حرام است.[7]


[1]. کلینى، محمد بن یعقوب، کافی، ج ‏4، ص 83 – 85. «عَنِ الزُّهْرِيِ‏ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ (ع) قَالَ: … وَ أَمَّا الصَّوْمُ‏ الْحَرَامُ فَصَوْمُ يَوْمِ الْفِطْرِ وَ يَوْمِ الْأَضْحَى».

[2]. خمینی، سیدروح‌الله، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج ‌1، ص 964.

[3]. الجزيري، عبد الرحمن- الغروي، السيد محمد- ياسر مازح‏، الفقه علی المذاهب الاربعة و مذهب اهل البیت، ج 1، ص 720؛ مغنية، محمد جواد، الفقه علی المذاهب الخمسة، ج 1، ص 160.

[4]. همان، ص 160.

[5]. الفقه علی المذاهب الاربعة و مذهب اهل البیت، ج 1، ص 720؛ الفقه علی المذاهب الخمسة، ج 1، ص 160.

[6]. الفقه علی المذاهب الخمسة، ج 1، ص 160.

[7]. همان، ص 720؛ همان، ص 160.