searchicon

کپی شد

رمی جمره عقبه

یکی از  اعمال واجب حج و اولين عمل منا، رمى است؛ يعنى واجب است در روز دهم ذى حجه (عيد قربان) به جمره عقبه (كبرىٰ) سنگ زده شود.

شرائط رمى‌: در رمى چند چيز شرط است:

1. نيّت.

2. سنگى كه به جمره زده مى‌شود بايد به اندازه‌اى باشد كه «حصىٰ» يعنى «ريگ» به آن صدق كند؛ بنا بر اين اگر خيلى ريز باشد، مانند دانه شن و يا خيلى بزرگ باشد، مانند قلوه سنگ، رمى صحيح نيست.

3. كسى كه توانايى دارد بايد از وقت طلوع خورشيد در روز عيد تا غروب همان روز رمى كند.

4. سنگ‌ها بايد بر اثر پرتاب به جمره اصابت كند؛ بنا بر اين اگر به جمره اصابت نكند و يا گمان به اصابت داشته باشد و يا سنگ به دايرۀ اطراف جمره برسد، ولى به خود جمره اصابت نكند، كفايت نمى‌كند و بايد دوباره رمى نمايد.

5. تعداد سنگ ريزه‌هایی که باید به جمره بخورد، بايد هفت عدد باشد.

6. سنگ ريزه‌ها را بايد به ترتيب و يكى يكى بيندازد و اگر آنها را با هم پرتاب كند كفايت نمى‌كند چه به جمره برسد و چه نرسد.

رمى قسمت سيمانى جمره و هم چنين رمى قسمت‌هاى جديد جمره، در صورتى كه عرفاً جزو جمره محسوب شود، جايز است.

رمى از طبقه دوم ظاهراً جايز است هر چند احوط آن است كه رمى از مكانى كه در گذشته متعارف بوده صورت بگيرد.

شرايط سنگى كه با آن رمى صورت مى‌گيرد عبارتند از: ‌

1. از حرم باشد، بنابر اين، ريگ خارج از حرم كفايت نمى‌كند و اگر سنگى را كه در حرم است احتمال بدهد از خارج حرم آورده‌اند، اعتنا نكند و رمى با آن جائز است.

2. بكر باشد؛ يعنى قبلًا هر چند در سال‌هاى گذشته كسى با آن رمى صحيح انجام نداده باشد و اگر شک كند كه سنگ را ديگرى استعمال كرده يا نه، جايز است با آن رمى نمايد.

3. سنگ‌ها بايد مباح باشد. بنا بر اين رمى با سنگ غصبى يا سنگى كه ديگرى آن را براى خودش حيازت كرده، بدون اجازه او صحيح نيست، ولى طهارت در سنگ‌ها شرط نيست.[1]



[1]. حسینی خامنه‌اى، سيد على، ‌مناسک حج‌، ص 45‌.