searchicon

کپی شد

راه درمان نگاه به فیلم های مستهجن

در هر زمان، شیاطین، دام هایی برای به انحراف کشاندن اشخاص و خانواده های صالح، گسترده اند که با توجه به شرایط زمان ما و پیشرفت تکنولوژی شکل جدیدی پیدا کرده است و در همه جای دنیا این مهم دیده می شود. در این میان، سهم کشور های غربی و آمریکا بیشتر است. اشخاص و خانواده های متدّین اگر مجبور به زندگی در چنین کشورهایی هستند، باید توجه داشته باشند که حفظ خود و زندگی و خانواده از شرّ این موانع سعادت و رستگاری، کار بسیار سخت و دشواری است، اما بسیار با ارزش است؛ زیرا یک نوع جهاد ،بلکه بالاترین نوع جهاد در راه خدا است که نیاز به استقامت و پافشاری دارد، و با استعانت از خداوند حتماً نتیجه مطلوب و خدا پسندانه نصیب انسان می شود. خداوند درباره چنین افرادی می فرماید: «بر کسانی که گفتند: پروردگار ما خدا است و ( در راه او ) استقامت و پایداری ورزیدند، فرشتگان نازل می شوند که مترسید و غمگین مباشید ».[1]

در این مورد باید توجه داشت که برای از بین بردن هر دردی اول باید عامل آن درد را شناخت. گاهی چند عامل توأمان در ایجاد یک درد دخیل اند؛ مثلاً محیط بی بند و بار و دسترسی آسان، ارضا نشدن غریزۀ جنسی در رابطه مشروع، ضعیف شدن ایمان و گرایش به لذات دنیایی نامشروع و… از عواملی اند که می تواند فرد را به سمت گناه سوق دهد. انسان باید با زیرکی و تحلیل علمی و البته غیر مستقیم علت درد را دریابد و آن گاه به درمان آن اقدام نماید؛ از این رو به اجمال و کلی برای مبارزه با این گونه مشکلات نکاتی را بیان می کنیم امید آن که سودمند باشد:

1. درخواست خالصانه از خداوند.

2. ارتباط بیشتر با اشخاص متدیّن و با ایمان.

3. داشتن برنامۀ مستمر برای شنیدن کلام دانشمندان دینی و آگاه شدن با معارف عالی اسلام.

4. تذکر و یادآوری عزت، وقار و ارزش والای انسان مؤمن و پرهیزکار ،به ویژه انسان های مؤمنی که در چنین جوامعی زندگی می کنند و هم رنگ جماعت نمی شوند و در مسیر صحیح و اسلامی قدم برمی دارند. و یادآوری این که گناه و معصیت ارزش و عزت انسانی را نابود می کند.

5.تذکر عواقب سوء و ناگوار دیدن این گونه از فیلم ها (بدبینی ،عدم اعتماد ، کشیده شدن به انحرافات بعدی)، و بیان این که اوّلاً دیدن چنین صحنه هایی هم از نظر اسلام حرام است.[2] و علت حرمت، وجود ضررها و مفاسدی است که یک نگاه مسموم ممکن است به دنبال داشته باشد.

6.پر کردن وقت هایی که احتمال دیدن این فیلم ها می رود با برنامه های مورد علاقه.


[1]. فصلّت، 30.

[2]. نظر مراجع محترم تقلید در بارۀ نگاه کردن به فیلم های مبتذل این است:

همۀ مراجع (به جز آیت ا.. تبریزی و آیت ا..سیستانی ) ؛ باتوجه به این که دیدن این گونه فیلم ها به طور معمول شهوت برانگیز و مقدمۀ ارتکاب گناه می باشد نگاه به آنها حرام است، اجوبۀ استفتاءات، س 1187،جامع الاحکام، ج 2،س 1717 و 1605.

آیت ا…سیستانی : اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه نیز باشد ، بنابر احتیاط واجب، نگاه به زنان جایز نیست.(  (sistani.org