کپی شد
ذاتیات موضوع علم کلام
بنابر تعاريف مختلفى كه از علم كلام شده است، موضوع علم كلام و به تبع، ذاتیات آن موضوع نیز فرق می کند. اگر موضوع علم كلام، «عقاید دینی» باشد، اين موضوع مىتواند در نزد هر يک از فرق كلامى دارای ذاتیات متفاوتی باشد؛ زیرا هر فرقه و نحله کلامی در جهان، اعم از مسلمان و غیر مسلمان برای خود، مبانی و اصول خاص دارد.
اگر موضوع علم کلام، «اصول دين و عقاید اسلام» باشد، از آن جا که در آیین اسلام نیز فرقه های کلامی متفاوتی وجود دارد، پس ذاتیات نیز متفاوت خواهد بود؛ به عنوان نمونه: اصول اعتقادى معتزله، در پنج اصل توحيد، عدل، وعد و وعيد، منزلت بين المنزلتين و امر به معروف و نهى از منكر، تنظیم شده است[1] كه در نتیجه ذاتیات آن نیز همین پنج اصل خواهد بود، در حالی که براساس اصول اعتقادی شیعه که عبارتند از: توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد،[2] همین اصول، ذاتیات موضوع کلام شیعه را تشکیل می دهد.
و اگر موضوع علم کلام، «ذات و صفات خداوند متعال» باشد؛ از آن جا که پروردگار عالم، وجود واجب، بسیط، صِرف و بی نهایت است، چنین وجودی دارای ذاتیات به آن معنا که درباره موجودات ممکن و مرکب، قابل تصور است، نمی باشد.
[1]. ر.ک: سبحانى، جعفر، بحوث في الملل و النحل، ج 9، ص 95؛ مطهری، مرتضی، مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج 3، ص 68 و 69؛ خاتمى، احمد، فرهنگ علم کلام، ص 11.
[2]. ر.ک: مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج 3، ص 96.
مباحث مرتبط: 
اصول دین و عقاید اسلام, امور پیوسته به موضوع علم کلام, ذات و صفات خداوند متعال, ذاتیات موضوع علم کلامفرم ثبت پیشنهادات و انتقادات
شما می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را درباره این مدخل با ما درمیان بگذارید