کپی شد
دیدگاه فرقه اسماعیلیه درباره نبوت
عقاید اسماعیلیه پیرامون نبوت عبارت است از:
الف. نبوت، اعلی درجات بشر است و عبارت است از ارتقاء نفس به مرحلهای که صلاحیت تحمل وحی را پیدا می کند.
ب. رسالت دو قسم است: عام و خاص. رسالت عام، مربوط به طبع و عقل آدمی است و اگر این رسالت نباشد، رسالت خاص که همان رسالت رسولان الهی است، پذیرفته نمی شود.
ج. وحی عبارت است از آن چه که نفس رسول از عقل پذیرفته و عقل نیز از امر باری تعالی قبول نموده است.
د. انبیاء از کفار و از زنا متولد نمیشوند.
هـ. آن که از طرف خدا مبعوث شده، مجمع همه فضایل طبیعی و خالی از رذایل است.
و. رسول ناطق همان اصلی است که دین -با همه آن چه از علم و عمل در آن است و با همه امامانی که به تحقق کمال علم از طریق عبادت ظاهری دعوت میکنند-، از او صادر میشود.
در حقیقت، رسول ناطق در نزد اسماعیلیه، عبارت از رسولان اولی العزم است که عبارتند از: «آدم، نوح، ابراهیم، موسی، عیسی، محمد (علیهم السلام)، و القائم». منظور از القائم، محمد بن إسماعيل (فرزند اسماعیل بن جعفر علیه السلام) است.
ز: رسول خدا حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) به سه دلیل افضل انبیا و رسولان الهی است:
- خداوند سبحان، شریعت او را به عدم نسخ ابدی تأیید نموده و امامت را در ذریه او تا روز قیامت قرار داده، در حالی که این امور را برای غیر او مقدر نفرموده است.
- خداوند سبحان به او حق شفاعت خلقش را اعطا نموده، در حالی که این مقام را برای پیامبران قبل از او قرار نداده است.
- معجزات انبیاء گذشته بعد از آنها باطل شده است، ولی معجزه حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) که همان قرآن است، ثابت و ابدی است و تا زوال احکام دنیا، از بین نمی رود.
ح. حکمت و فلسفه عقلی با حکمت شرعی مساوی است. به بیان دیگر شریعت موافق حکمت است.
ط. شریعت، ظاهر و باطنی دارد. ظاهر همان احکام و عبادات است و باطن عبارت است از امور عقلی و احکام و معانی الهی. ظاهر، تضمین کننده باطن است. امور ظاهری، هم شکل ظاهر جسم، و امور باطنی، هم شکل عقل و نفس است.[1]
[1]. سبحانی، جعفر، بحوث فی الملل و النحل، ج 8، ص 202 – 208.