searchicon

کپی شد

دیدن همسر در حال زنا

اجرای حدود الهی از مسئولیت های حکومتی است و کسی بدون اذن حاکم حق اجرای آنها را ندارد. در صورتی که مرد همسرش را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده کند باید به محاکم مراجعه کند، لکن اگر یقین داشته باشد که مرد اجنبی با علم به زنا اقدام به آن نموده است، در صورتی که مرد اجنبی و همسر خود را بکشد و ادعای خود را ثابت کند، قصاص یا دیه ندارد و اگر نتواند این ادعا را ثابت کند، قصاص خواهد شد. البته اگر زنا را اثبات کند، ولی علم مرد اجنبی به زنا اثبات نشود، باید دیه وی را بپردازد.[1] در این فروض بین تحقق عمل در منزل مشترک زوج و غیر آن فرقی ندارد و تفاوتی بین مشاهدۀ زوج و علم وجدانی او نیست و فرقی بین زمان وقوع زنا یا پس از آن وجود ندارد. البته احوط اختصاص حکم به زانی محصن است.

در رابطه با همین موضوع حضرت امام خمینی می فرماید؛ اگر مرد ببيند كه كسى با زن او زنا مى‏كند چنانچه نترسد كه به او ضررى بزنند، مى‏تواند هر دو را بكشد ولى اين حكم، خالى از اشكال نيست و به هر حال آن زن بر او حرام نمى‏شود.[2]


[1]. اگر زوج به علم مرد اجنبی به زنا یقین نداشته باشد و احتمال وطی به شبهه دهد و اقدام به قتل نماید، چنانچه علم به زنا را ثابت کند قصاص یا دیه ندارد و الا قصاص خواهد شد.

[2]. موسوى خمينى، سيد روح اللَّه، توضيح المسائل( المحشى)، محقق / مصحح، بنى هاشمى خمينى، سيد محمد حسين، ج 2،ص 817 ، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، چاپ هشتم، قم، 1424 هـ ق.