کپی شد
دوستی برای خدا
فضیل بن یسار یکی از یاران امام صادق (ع) نقل می کند: از امام صادق (ع) پرسیدم: آیا دوستی و دشمنی از ایمان است؟ فرمود: آیا ایمان جز دوستی و دشمنی است؟ در روایت دیگری، امام صادق(ع) می فرماید: آن کس که برای خدا دوستی بورزد، برای خدا دشمنی کند و برای خدا ببخشد، از کسانی است که ایمان او کامل شده است.[1]
هيچ قومى نخواهى يافت كه ايمان به خدا و روز جزاء داشته باشد و در عين حال با كسانى كه با خدا و رسولش دشمنى مىكنند دوستى كند هر چند دشمن خدا و رسول پدران و يا فرزندان و يا برادرانشان و يا قوم و قبيلهشان باشد، براى اينكه خداوند در دلهايشان ايمان را نوشته و به روحى از خودش تأييدشان كرده و در جناتى كه نهرها در زير درختانش جارى است داخلشان مىكند تا جاودانه در آن باشند خدا از ايشان راضى شد و ايشان از خدا راضى شدند اينان حزب خدا هستند، آگاه باشید! كه تنها حزب خدا رستگارند.[2]
پیامبر اکرم (ص) نخست، افکار مخاطبان را در این مسئله سرنوشت ساز به جنب و جوش در آورد – و این کاری بود که پیامبر (ص) گاه قبل از القاء مسایل مهم انجام می داد – گروهی اظهار بی اطلاعی کردند، و گروهی با شمردن یکی از ارکان مهم اسلام پاسخ گفتند: ولی پیامبر (ص) درعین تأکید براهمیت آن برنامه های مهم اسلامی، سخنان آنها را نفی کرد، سپس افزود: مطمئن ترین دستگیره ایمان، حب فی الله و بعض فی الله است!
تعبیر به «دستگیره » در اینجا گویا اشاره به این است که مردم برای وصول به مقام قرب الی الله، باید به وسیله ای چنگ بزنند و بالا بروند، که از همه مهمتر و مطمئن تر، دستگیره حب فی الله و بغض فی الله است.
امام صادق (ع) فرمود: از محكمترين حلقههاى ايمان اين است كه: دوست بدارى براى خدا و دشمن بدارى براى خدا و عطا كنى در راه خدا و دريغ کنی در راه خدا.
از امام باقر (ع) روایتی نقل شده است كه رسول خدا (ص) فرمود: دوست داشتن مؤمن را در راه خدا از بزرگترين شعبههاى ايمان است، هر كه دوست بدارد در راه خدا و دشمن بدارد در راه خدا و عطا كند در راه خدا و دريغ کند در راه خدا او از برگزيدههاى خدا است.[3]
ابن فضيل میگويد: از امام (ع) پرسيدم بهترين وسيله تقرب بندگان به خداى عزوجل چيست؟ فرمود بهترين وسيله تقرب بندگان به سوى خداى عزوجل اطاعت خدا و اطاعت رسول و اطاعت واليان امر است، امام باقر (ع) فرمود: دوستى ما ايمان و دشمنى ما كفر است.[4]
[1]. کلینی الكافي، ج 2، ص 125، ناشر، اسلاميه، تهران، چاپ دوم، 1362 ش.
[2]. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، محمد باقر، ج19، ص331، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، 1374 ش.
[3]. کلینی، الكافي، ترجمه كمرهاى، ج4، ص 377، ناشر، اسلاميه، تهران، چاپ دوم، 1362 ش.
[4]. همان.