کپی شد
دلیل عقلی ولايت فقيه
به صورتهاى گوناگونى مىتوان “ولايت فقيه” را اثبات کرد. بخشی از ادلۀ مسئله ولایت فقیه اختصاص به دلیل عقلی دارد.
ما در اين جا به بررسی دليل عقلى در مسأله “ولايت فقيه” میپردازیم.
بدون شک از يک سو جامعه به زمامدار و رهبر نياز دارد. از سوى ديگر مسايل حکومتى امورى نيست که از حوزۀ دين خارج باشد؛ بلکه عناصر جهان شمول دين در اين زمينه به صورت يک نظام کامل در دين خاتم ارايه شده است و عقل نه تنها در دخالت دين در زمينه زمامدارى منعى نمىبيند، بلکه به مقتضاى حکمت بر ضرورت آن اصرار دارد. حال اگر حکومت را از منظر دين نگاه کنيم و وظيفۀ اصلى آن را صيانت از ارزشهاى الهى و آرمانهاى اسلامى و احکام شرعى بدانيم، عقل حکم مىکند، بر قلّۀ چنين حکومتى مىبايست کسى قرار بگيرد که به احکام الهى و وظايف دينى آگاهى دارد و او مىتواند زمامدار مردم باشد. اگر معصوم در ميان مردم بود، عقل او را سزاوار اين منصب مىشمرد، ولى اکنون که او نيست، فقيهان عادل قادر بر ادارۀ جامعه را لايق اين مقام معرفى مىکند.
به ديگر سخن، عقل حکم مىکند که در رأس يک حکومت اعتقادى و آرمانى، بايد شخصى قرار بگيرد که از آرمان آگاهى دارد و در شريعت اسلام، که آيين احکام و قوانين الهى است، مصداق چنين شخصى فقيهان هستند.
فرم ثبت پیشنهادات و انتقادات
شما می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را درباره این مدخل با ما درمیان بگذارید