searchicon

کپی شد

دستور آیه‌الله سید علی سیستانی برای تقویت نیروی الحشد الشعبی

بسیج مردمی عراق (الْحَشْدُ الشَّعْبي) مجموعه نیروهای شبه‌نظامی داوطلب عراقی است که در سال ۱۳۹۴ شمسی برابر با 1435 قمری و مصادف با ۲۰۱۵ میلادی برای مقابله با حملات داعش به شهرهای عراق سازمان‌دهی شدند. این سازمان، در پاسخ به دعوت دولت عراق و پس از آن فتوا و تأکید آیةالله سیستانی، در نجف، در قالب نیرویی نظامی در کنار ارتش تشکیل شد. نیروهایی از همه طوایف و قومیت‌های عراقی در آن حضور دارند.

در واقع پایه‌گذاری الحشد الشعبی در عراق، سه مرحله داشته است:

  1. دستور نخست وزیر: نوری مالکی نخست وزیر وقت عراق که فرماندهی نیروهای مسلح را نیز بر عهده داشت، طی حکمی فرمان تشکیل بسیج مردمی عراق برای رویارویی با تهدید داعش و جلوگیری از حمله به بغداد را صادر کرد. پس از این فرمان، نیروهای مردمی، به ویژه با حضور کسانی که تجربه نظامی داشتند، شکل گرفت و به میدان جنگ با داعش روانه شد.
  2. فتوای آیةالله سیستانی: سه ماه پس از شروع فعالیت الحشد الشعبی، آیةالله سیستانی مرجع شیعه در نجف به وجوب کفایی جهاد، فتوا داد و از همه کسانی که توانایی جنگیدن داشتند، دعوت کرد، در کنار نیروهای ارتش به مقابله با داعش بپردازند. این فتوا از یکسو نقش به سزایی در ترغیب مردم به پیوستن به الحشد الشعبی داشت و از سوی دیگر به آن، مشروعیت بخشید.
  3. مشروعیت قانونی: در سال ۲۰۱۵ هیئت‌ وزیران عراق تصویب کرد که سازمان الحشد الشعبی، سازمانی رسمی و مرتبط با نخست‌وزیر باشد؛ لذا این نیرو به‌صورت رسمی، بخشی از ساختار نیروهای مسلح عراق محسوب و وابسته به فرمانده کل نیروهای مسلح شد و بر این اساس، فعالیت این سازمان مشروع و تحت پوشش دولت و پارلمان است. در همین راستا دولت به وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی دستور داده است تا تعاملی قوی با الحشد الشعبی داشته باشند. [1]

[1]. بر گرفته از سایت ویکی شیعه.