searchicon

کپی شد

در خواب دیدن حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله)

اگر چه دستور العملی[1] در مفاتیح الجنان[2] برای دیدن پیامبر(ص) در خواب، ذكر شده است و این خود می تواند تأثیراتی داشته باشد، ولی علت تامه برای دیدن پیامبر اکرم(ص) در خواب نیست تا هر كس به آنها عمل كرد حتماً پیامبر اکرم(ص) را در خواب ببیند. چون این مهم به شرایط دیگری نظیر ترک گناهان ، انجام واجبات  و صفای باطن هم نیازمند است و با جمع شدن همه شرایط است که دیدن پیامبر اکرم(ص) در خواب میسر می شود. یعنی؛ افرادی كه روح تصفیه شده و جان و روان پاك دارند می توانند به مقصود مورد نظر برسند.

بله اگر کسی این اعمال را انجام داد و به مقصود نرسید، خداوند اجر دیگری به او می دهد، ‌چون هم آرزوی دیدن پیامبر اکرم(ص)  و هم انجام آن اعمال كه اكثراً اذكار مستحبی هستند در نزد خداوند اجر دارد.

نکته پایانی این که دیدن پیامبر اکرم(ص) در خواب منحصر به انجام این اذكار و اعمال نیست و از راه های دیگری مثل توسّل جستن به اولیاء الاهی، نیز امکان پذیر است. در حالات آیت الله العظمی مرعشی نجفی می نویسند كه ایشان فرمودند: شبی قبل از خواب توسّلی پیدا كردم تا یكی از اولیاء الله را در خواب ببینم،‌ ایشان وجود مقدس امیر المؤمنین را در خواب می بیند كه داستان معروف شعر شهریار (علی ای همای رحمت) در آن شب اتفاق افتاده است.[3]


[1]. خواندن سوره شمس، لیل، قدر،‌ كافرون، توحید،‌معوذتین (ناس و فلق) سپس توحید 100 مرتبه و صلوات 100 مرتبه و خوابیدن با وضو به جانب راست.

[2]. حاشیه ی مفاتیح، باقیات الصالحات.

[3]. صبوری، حسین، شهریار ما، چاپ 1381.