searchicon

کپی شد

خواجه نصیر الدین طوسی از دیدگاه اندیشمندان غیر مسلمان

خواجه نصیر الدین طوسیاز علمای شیعهدر میانهمه اندیشمندانبشردر جایگاهی قرار گرفته که اگر نگوییم هیچ دانشمندی به قدر و پایه او نمی رسد، می توان گفت دانشمندیکه بتواند با او برابری کند بسیار نادر است؛لذا در تمجید و تکریم او نه تنها بزرگان شیعه و اهل تسنن،بلکه بزرگان علمی سایر ادیان و مکاتب غیر اسلامی نیز او را مردیدانشمند و دارای جایگاهی والا دانسته و بر مقام بس رفیع اینعالم فرزانه سر تعظیم فرود آورده اند. به همین مناسبت و در جهت تعظیم وتکریم تلاش های علمی او یک دهانه آتشفشانی ۶۰ کیلومتری در نیم کره جنوبی ماه به نام خواجه نصیر الدین طوسی نام گذاری شده است. همچنین یک سیارهکوچک؛ (خرده سیاره) که توسط ستارهشناس روسی«نیکلای استفانویچ چرنیخ» در سال ۱۹۷۹ میلادیکشف شد نیز به نام وی نامیده شده است.در اینجا نظر برخی از اندیشمندان غیر مسلمان ذکر می شود:

  1. جرجى زیدان:

او درباره خواجه چنین مى نویسد: علم و حکمت به دست این ایرانى در دورترین نقطه هاى بلاد مغول رفت. تو گویى در شب تیرهیک نور تابان بود.[1]

  1. برو کلمن آلمانى:

وی در کتاب تاریخ ادبیات راجع به قرن هفتم مى نویسد: «مشهورترین علما و مؤلفین این عصر، مطلقا و بدون شک نصیر الدین طوسى است.جامعه علمی جهان به پاس خدمات و تلاشهای این دانشمند بزرگ در علم ریاضی و نجوم نامش را بر کره ماه ثبت نمود».

  1. جورج ساتن:

جورج ساتن می گوید: «وی بزرگترین ریاضیدان ایران به شمار می آید».[2]

[1]. «… فزها العلم‌ فی‌ بلاد المغول‌ علی‌ ید هذا الفارسی، کانه‌ قبس‌ منیر فی‌ ظلمة‌ مدلهمة»؛زیدان، جرجی، تاریخ آداب اللغه العربیه، ج 3، ص ۲34.

[2].سایت رشد، سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی، شبکه ملی مدارس ایران رشد؛ دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی.