کپی شد
خرید و فروش ابزار و وسائل مسجد
از جمله مسائلی که در مورد مسجد مطرح است و از اهمیت بالایی نیز برخوردار است، حکم خرید و فروش اسباب و وسایل مربوط به مسجد است. همانطور که خرید و فروش اصل مسجد جایز نیست، لوازم آن نیز همین حکم را دارد.[1]
نکته قابل ذکر اینکه حرمت فروش وسایل و اجزای مسجد، اختصاص به مسجد آباد ندارد. بلکه مسجد خراب و متروک نیز همین حکم را دارد.[2]
البته در مورد خرید و فروش وسایل مسجد یک استثناء وجود دارد و آن در جایی است که مسجد دارای وسایلی باشد که قابل استفاده در آن مسجد نباشد. در این صورت چنانچه وسایل در مسجد دیگر نیز قابل استفاده نباشد، می توان آنها را فروخته و پول حاصل از آن را در صورت امکان، صرف تعمیر همان مسجد و گرنه صرف مساجد دیگر نمایند.[3]
صاحب جواهر (ره) در مقام بیان دلیل بر جواز انتقال دادن اسباب و وسایل مسجدی به مسجد دیگر در صورتی که مورد نیاز آن مسجد نباشد، می گوید: «علاوه بر اتّفاق فقیهان و عدم وجود اختلاف در این مسئله، اوّلاً: اصل آن است که این عمل جایز باشد. ثانیاً: مسجد متعلّق به خداوند است و آنچه که برای خدا است در اختیار ولیّ او ( امام معصوم (ع) و در غیبت او حاکم اسلامی) می باشد و او می تواند هر گونه که صلاح بداند در آن تصرّف کند. ثالثاً: از آنجا که تمامی مساجد متعلّق به خدا است؛ در حقیقت گویا تمامی مساجد، مسجد واحدی است. به علاوه غرض از مساجد و آنچه که در مسجد قرار داده می شود، بپاداشتن شعار دین و انجام عبادت است و مساجد مختلف از این جهت تفاوتی با یکدیگر ندارند. ضمن اینکه انتقال اسباب و آلات یک مسجد به مسجد دیگر در صورت عدم نیاز مسجد و به خصوص چنانچه نگهداری آن موجب از بین رفتن آن باشد، از مصادیق احسان و کارهایی است که انسان یقین دارد واقف نسبت به آن راضی است».[4]
همچنین در مورد فروش وسایلی که مورد نیاز مسجد نیست، می گوید: «این کار در صورت وجود مصلحت جایز است و چنانچه صرف پول حاصل از فروش آن، در همان مسجد ممکن نباشد، در مساجد دیگر صرف می شود».[5]
اینک به دو استفتا و پاسخ آن در ارتباط با تبدیل و تخریب وسایل مسجد، اشاره می شود:
سؤال: تبدیل قرآن و کتب وقف شده در مساجد به احسن، چه صورت دارد؟
جواب: «تا موقعی که قابل استفاده است، فروش و تبدیل آن جایز نیست».[6]
سؤال: احتراماً معروض می دارد: بعضی از اشخاص خیّر، قرآن کریم را به صورت جزوه به مساجد برای قرائت اهدا می کنند و در جلد جزوه ها وقفنامه یا عکس واقف را می چسبانند. بعضی از اشخاص این وقفنامه ها یا عکس واقف را پاره کرده و بیرون می ریزند. در شرع مقدّس اسلام این کار چه حکمی دارد؟
جواب: «اهدا جزوه ها مانع ندارد و کسی حقّ ندارد وقفنامه را پاره کند و بیرون بریزد».[7]
[1] . موسوى خمينى، سيد روح اللّٰه، توضيح المسائل، محقق و مصحح: قلىپور گيلانى، مسلم، ص 201.
[2] . همان.
[3] . همان.
[4] . نجفى، صاحب الجواهر، محمد حسن، جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، محقق و مصحح: قوچانى، عباس – آخوندى، على، ج 14، ص 84.
[5] . همان، ص 94.
[6] . موسوى خمينى، سيد روح اللّٰه، استفتاءات، ج 2، ص 370، س 88.
[7] . همان، ج 2، ص 383، س 119.