searchicon

کپی شد

حیض در قرآن

خداوند متعال در قرآن کریم حیض را مایه رنج زنان بیان می فرماید. قرآن با زنان در حال حیض همچون انسان هایی که مبتلا به بیماری چند روزه شده اند که طبیعتاً کسالت و رنج را برایشان در پی دارد، برخورد می کند.

خداوند می فرماید: «از تو درباره حيض مى پرسند، بگو: آن [مايه‏] رنج است، پس [به وقت‏] حيض از زنان كناره گيريد و تا وقتى كه پاک شوند، با آنان نزديكى نكنيد، آن گاه چون [به خوبى‏] پاک شوند، [غسل كنند] از همان جا كه خداوند به شما فرمان داده است با آنان آميزش كنيد. به راستى خداوند توبه كنندگان و پاک شوندگان را دوست مى دارد».[1]

این آیه، فلسفه اجتناب از آميزش جنسى با زنان در حالت قاعدگى را بيان مى كند؛ زيرا آميزش در چنين حالتى، علاوه بر اين­كه تنفرآور است، زيان هاى بسيارى به بار مى آورد كه دانش پزشکی امروز نيز آن را اثبات كرده است، از جمله احتمال عقيم شدن مرد و زن، و ايجاد يک محيط مساعد براى پرورش ميكروب، بيماری هاى آميزشى (مانند سفليس و سوزاک) و نيز التهاب اعضاء تناسلى زن و وارد شدن خون آلوده به داخل عضو تناسلى مرد و غير اينها كه در كتاب های بهداشتی بیان شده است؛ لذا پزشكان هم بنا بر همین بیان قرآن کریم آميزش جنسى با چنين زنانى را ممنوع اعلام مى كنند.



[1]. بقره، 222.