searchicon

کپی شد

حکم دیدن عکس و فیلم نامحرم

نگاه کردن به تصویر زن نامحرم، حکم نگاه کردن به خود او را ندارد (مگر این که به صورت پخش زنده باشد). بنابراین، اگر نگاه از روی لذت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصویر هم متعلّق به زن مسلمانی که بیننده آن را می شناسد، نباشد، اشکال ندارد.

لازم به ذکر است، اگرچه از نظر حکم فقهی و شرعی دیدن این گونه تصاویر با شرایط مذکور (بدون قصد لذت و …) اشکالی ندارد، ولی از لحاظ اخلاقی و روان شناسی اجتناب و دوری از این گونه مسائل لازم است؛ چرا که ممکن است دیدن این گونه عکس ها زمینه انحراف اخلاقی را در انسان ایجاد نماید. در این زمینه روایاتی هم از پیشوایان دین آمده است که می فرماید: بین حلال و حرام شبهاتی است که بیشتر از مردم آن را نمی دانند. کسی که از شبهات پرهیز کند اهل نجات است، و کسی که در شبهات واقع شود، در حرام افتاده است، مانند چوپانی که گوسفندانش در مرز زمین دیگران می چراند، احتمال آن دارد که وارد ملک و زمین دیگری شود… . در نتیجه باید تلاش کرد از این گونه مسائل دوری نمود.[1]،



[1]. مستدرک الوسائل، ج 17، ص 324؛ رساله دانشجویی، حسینی، سید مجتبی، ص 198؛ توضیح المسائل مراجع، ج 2، ص 971؛ با استفاده از پاسخ 1486 (سایت اسلام کوئست: 1493)