searchicon

کپی شد

حکم خرید و فروش کالاهایی که سود آنها به صهیونیسم می رسد

امام خمینی (ره) و دیگر مراجع عظام فرموده اند: بر آحاد مسلمين واجب است كه از خريد و استفاده از كالاهايى كه منفعت توليد و خريد آنها عائد صهيونيست‏ها كه محارب با اسلام و مسلمين هستند، مى‏شود، اجتناب كنند. و نیز واجب است افراد از وارد كردن و ترويج كالاهايى كه دولت حقير اسرائيل از ساخت و فروش آن منتفع مى‏شود، خوددارى نمایند. و در کل از معاملاتى كه به نفع دولت غاصب اسرائيل كه دشمن اسلام و مسلمين است، خوددارى شود و وارد كردن و ترويج كالاهاى آنان كه از ساخت و فروش آن سود مى برند، براى هيچ كس جايز نيست و همچنين براى مسلمانان هم خريد آن كالاها به خاطر مفاسد و ضررهايى كه براى اسلام و مسلمين دارد جايز نمی باشد.[1]

پاسخ دیگر مراجع عظام تقلید نیز به شرح زیر می باشد:

دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):

به طور كلى خريد و فروش هرگونه كالاى وارداتى از دولت غاصب اسرائيل حرام است و هم چنين خريد و فروش هرگونه كالايى از شركت هاى صهيونيستى و يا شركت هايى كه از سود حاصله كمك به دولت غاصب اسرائيل مى‌كنند حرام است و تشخيص آن به عهدۀ مكلف است؛ و در صورتی كه احراز نشود كه منافع آن عايد صهيونيست‌ها می‌شود و يا در راه دشمنی با اسلام و مسلمين به كار می‌رود، اشكال ندارد.

دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی):

در صورتی كه ثابت شود كه برخى شركت ها جزئى از منافع خود را به تقويت صهيونيزم اختصاص می دهند معامله با آن شركت جايز نيست.

دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی  (مدظله العالی):

خیر، جایز نیست، مگر هنگام ضرورت و به مقدار ضرورت.

دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی  (مدظله العالی):

به طور کلی بر هر مسلمانی که فی الجمله از اوضاع سیاسی جهان روز و اهداف شوم دشمنان اسلام آگاه باشد روشن است که شرکت های اسرائیلی در کشورهای اسلامی و بلکه در سایر کشورها برای رسیدن به مقاصد پست خود و جنایت به بشریت و تصرّف اقتصاد ملّت ها تلاش می کنند که از مهم ترین آنها غارت ثروت های مالی و از آن مهم تر غارت ثروت های معنوی مسلمین و نشر و ترویج فرهنگ کفر و اجانب است و هر گونه معامله و رابطه که موجب تقویت آنان باشد حرام محسوب و بر مسلمین است که در قطع ایادی آنها از کشورهای اسلامی کوشش نمایند و مانع از تسلّط و تقدّم اقتصادی و سیاسی و فرهنگی آنها بشوند.

نظر حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی (دامت برکاته) به این شرح می باشد:

با توجه به خطر صهیونیسم برای جهان اسلام و بلکه بشریت، هرگونه اقدامی که به تقویت این جریان شوم منجرّ شود، حرام و ممنوع می باشد. با این وصف، خرید و فروش کالاهایی که سود آن به نحوی به تقویت صهیونیسم می انجامد، ممنوع می باشد. مگر در موارد ضرورت، آن هم به حد ضرورت. تشخیص این امر بر عهدۀ مکلف می باشد و مادامی که احراز نشده است، منعی در آن وجود ندارد.


[1]. امام خمینی، توضيح المسائل (المحشى)، ج ‏2، ص 1010.