searchicon

کپی شد

حکم باردار نمودن مصنوعی زن

پرسشی از مراجع عظام پیرامون حکم باردار نمودن مصنوعی زن با نطفه شوهر شده است. در این گفتار مختصر اصل سؤال و نظر مراجع بزرگوار بیان میشود.

سؤال: حکم باردار نمودن مصنوعی زن با نطفه شوهر چیست، آیا فرزندی که از این راه متولد می شود، حکم فرزند حقیقی را دارد؟

جواب: همه مراجع عظام فرموده اند، اصل این کار اشکال ندارد؛ به شرط آن که از مقدمات حرام (مانند نگاه و لمس نامحرم) پرهیز شود و بچه به دنیا آمده، همه احکام فرزند آن زن و شوهر را دارا است.[1]

حکم وارد کردن اسپرم مرد اجنبی به رحم زن، در صورتی که شوهرش عقیم باشد، چیست؟ فرزندی که متولد می شود، متعلق به کیست؟

همه مراجع عظام (به جز آیت الله خامنه ای): این کار حرام است و اگر فرزندی به دنیا آید، به صاحب نطفه و به زنی که صاحب رحم است، تعلّق دارد.[2]

حضرت آیت الله خامنه ای: اصل این کار اشکال ندارد؛ به شرط آن که از مقدمات حرام (مانند نگاه و لمس نامحرم) پرهیز شود و اگر فرزندی به دنیا آید، به صاحب نطفه و به زنی که صاحب رحم است، تعلّق دارد.[3]



[1]. خامنه ای، اجوبة الاستفتاءات، س 1271 و 1277؛ امام، تحریر الوسیله، ج 2، التلقیح، م 1؛تبریزی، صراط النجاة، ج 5، س 1013؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 2103 و 2104؛ وحید، توضیح المسائل، م 2900؛ سیستانی، توضیح المسائل، تلقیح مصنوعی، م 69؛ صافی، جامع الاحکام، ج 2، س 1392؛ نوری، ج 2، س 1392؛ نوری، استفتاءات، ج 2، س 903 و ج 1، 985؛ مکارم، استفتاءات، ج 2، س 1757 و دفتر: بهجت.

[2]. امام، تحریر الوسیله، ج 2، التلقیح، م 2 و 3؛ تبریزی، استفتاءات، س 2094: فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 2105 و وحید، توضیح المسائل، م 2898؛ سیستانی، توضیح المسائل، تلقیح مصنوعی، م 65؛ صافی، جامع الاحکام، ج 2، س 1391؛ نوری، استفتاءات، ج 2، س 908؛ مکارم استفتاءات ج 1، س 1527 و بهجت، استفتاءات پزشکی، ص 35.

[3]. نک: اجوبة الاستفتائات ص304، س 1275، 1277 و 1271؛ رساله ی دانشجویی، حسینی، سید مجتبی،صص292-293، س 475،476 و477.