searchicon

کپی شد

حمایت معنوی مسجد از رزمندگان در جبهه ها

رزمندگان مسلمان در جبهه های نبرد، علاوه بر پشتیبانی های مادی مردم به حمایت های معنوی آنان نیز نیازمندند. یکی از جلوه های این حمایت معنوی، دعا برای رزم آوران است. دعای خیر نمازگزاران مسجد پشتوانه بزرگ رزمندگان جبهه ها است. بی شک، این دعاهای خالصانه، تأثیری بسزا در پیروزی جهادگران مسلمان دارد. پیامبر بزرگوار اسلام (ص) در بازگشت از جنگ سخت و طاقت فرسای تبوک فرمودند: «در مدینه، کسانی باقی ماندند که  ما به هر کجا سیر می کردیم و در نقطه ای که فرود می آمدیم، آنان در واقع با ما بودند؛ ولی بیماری مانع شرکت آنان در جنگ شد».[1] وقتی عایشه از این گفتار پیامبر خدا (ص) دچار شگفتی شد، رسول خدا (ص) به او فرمود: «سوگند به کسی که جان من در دست اوست، دعای آنها در نابودی دشمن از سلاح ما مؤثرتر بود».[2] از سوی دیگر، دعای نمازگزاران مسجد برای جنگجویان جبهه، در بالا رفتن روحیه و توان معنوی ایثارگران، تأثیری بسزا دارد. دعا در مسجد برای رزمندگان، نشان آن است که مسجد هیچگاه از مسائلی که با سرنوشت جامعه اسلامی ارتباط دارد، جدا نیست و جنبه های عبادی و اجتماعی در اسلام از یک­دیگر جدایی ناپذیرند.

در حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده است که فرمود: «رسول خدا (ص) در قنوت نماز بر علیه گروهی دعا کرد و آنان را با نام و نشان خودشان و پدران و خویشان آنها مشخص کرد».[3]

پس دعا در مسجد و نمازهای جماعت برای نصرت و یاری جهادگران مسلمان و حتی در صورت وجود مقتضی، ذکر نام آنان که در راه جهاد و مبارزه اسیر شده یا دچار سختی شده اند، هم حمایت معنوی از ایشان و هم، نوعی ارج­گذاری به فداکاری های ایثارگران است.



[1]. واقدی، محمد بن عمر ،مغازی، ترجمه محمود مهدوی دامغانی، ص 804 و 805.

[2]. همان.

[3]. مجلسى، محمد باقر،‏ بحار الأنوار، ج 81، ص 287.‏