searchicon

کپی شد

حضور ملائکه در جنگ احد

محمد بن عمر واقدی در کتاب خود به حضور ملائکه در جنگ احد می پردازد. کسانی که او از ایشان  در مورد حضور ملائکه روایت می کند، اختلاف نظر دارند. عده ای از راویان معتقدند که ملائکه در جنگ احد حضور داشتند ولی جنگ نکردند ولی بعضی از راویان معتقدند که علاوه بر حضور در مقابله با دشمنان اسلام جنگیدند وی در این رابطه می نویسد: زبير بن سعد از عبد الله بن فضل برايم روايت كرد: در جریان جنگ احد پيامبر (ص) پرچم را به مصعب بن عمير داده بود، پس چون مصعب كشته شد، فرشته‏اى به صورت وى پرچم را گرفت. در آخر روز، پيامبر (ص) خطاب به او فرمودند: اى مصعب پيش برو! فرشته به او توجه كرد و گفت: من مصعب نيستم و پيامبر (ص) دانست كه او فرشته‏اى است كه رسول خدا با او مؤيد شده است. از ابو معشر هم همين موضوع را شنيدم.

عبيده دختر نائل از عايشه دختر سعد از قول پدرش سعد بن ابى وقاص روايت كرد كه مى‏گفت: در آن روز مردى سپيد پوش و نيكو روى را ديدم كه او را نمى‏شناختم، هر تيرى كه مى‏انداختم او دوباره آن را به من بر مى‏گرداند، گمان مى‏كنم كه او فرشته بود.

از عبيد بن عمير برايم روايت كردند كه مى‏گفت: هنگامى كه قريش از جنگ احد بازگشتند، در جلسات خود صحبت از پيروزى خويش مى‏كردند و مى‏گفتند اسبان ابلق و مردان سپيد پوشى را كه در جنگ بدر مى‏ديديم، نديديم. عبيد بن عمير مى‏گفت: روز جنگ احد فرشتگان جنگ نكردند.

عمر بن حكم روايت كرده كه مى‏گفت: در احد پيامبر (ص) حتى به يک فرشته هم يارى داده نشد و فرشتگان در جنگ بدر بودند.

معمر بن راشد از مجاهد روايت كرد كه مى‏گفت: فرشتگان در جنگ احد حاضر شدند ولى جنگ نكردند.

سفيان بن سعيد هم از مجاهد روايت كرد كه مى‏گفت: فرشتگان جنگ نكردند مگر در روز بدر.[1]


[1]. واقدى، محمد بن عمر، مغازى تاريخ جنگهاى پيامبر(ص)، ترجمه، مهدوى دامغانى،  محمود، متن، ص171، مركز نشر دانشگاهى، تهران، چاپ دوم، 1369ش.