searchicon

کپی شد

حج در قرآن

در آیات زیادی از قرآن در باره حج و اهمیت آن سخن گفته شده است. به صورت خلاصه می توان گفت در قرآن آمده است: خداوند متعال، کعبه و خانه خود را نه فقط برای عبادت قرار داده است[1]، بلکه اولین خانه ای است که برای برکت و هدایت مردم[2]، برای محوریت و مرکزیت اجتماع مسلمانان و امنیت آنان و…[3] و محل قیام قرار داده است[4] و حق خدا بر مردم است که هرکس می تواند حج آن را به جا آورد.[5] مردم از هر سو قصد و آهنگ آن کنند تا شاهد منافع خود باشند و بر آنچه خدا روزیشان کرده نام خدا را یاد کنند و به درماندگان مستمند بخورانند و آلودگی ها را از خود دور کنند و طواف خانۀ عتیق را به جای آورند. به هر حال هر کس مقررات خدا را ارج نهد برای او نزد پروردگارش بهتر است.[6]حج نمایشی عظیم از وحدت جامعه اسلامی است، هر مسلمانی موظف است با رها شدن از همه قید و بندها و پیوندهای زندگی و پرهیز از تمام کارهای روزانه در این نمایش عظیم شرکت کند.

«أَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالاً وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ».[7]

و مردم را دعوت عمومى به حج كن‏؛ تا پياده و سواره بر مركب هاى لاغر از هر راه دورى به سوى تو بيايند.

حج و زیارت و طواف بیت الله یکی از شیوه های عبادت است که مورد نظر خداوند متعال است. قرآن مجید در این زمینه می فرماید: «… و براى خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند، آنها كه توانايى رفتن به سوى آن دارند. و هر كس كفر ورزد (و حج را ترک كند، به خود زيان رسانده)، خداوند از همه جهانيان، بى‏نياز است».[8]



[1]. قریش، 3.

[2]. آل عمران، ۹۶.

[3]. بقره، ۱۲۵ – ۱۲۹.

[4]. مائده، 97.

[5]. آل عمران، ۹۷، «وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبيلاً وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمينَ».

[6]. حج، ۲۷ – ۳۰.

[7]. همان، 27.

[8]. آل عمران، 97.