searchicon

کپی شد

حج امامان معصوم (علیه السلام)

اگر کسی بخواهد حج کامل ابراهیمی انجام دهد، باید آن را در سخنان و سیره و روش پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) جست و جو کند و برای انجام آن، معصومان (ع) را الگو قرار دهد.

پیامبران، امامان (ع) و اولیای دین، سرمشق انسان های آزاده و مسلمانان هستند و آشنایی با سیره اخلاقی، اجتماعی، عبادی، سیاسی و اقتصادی آنان، برای بهتر پیمودن این مسیر، بسیار سودمند و مفید است؛ از این رو توجه به سیره ائمه (ع) در عبادات، به ویژه مناسک حج و حضور در این شعائر ابراهیمی، برای امت کارساز است. نمونه‌هایی از شیوه حج گزاری امامان معصوم (ع) در منابع تاریخی و حدیثی در همه ابعاد زندگی می‌تواند الگو قرار گیرد و برای رسیدن به مقصد کمک کند؛ به عنوان نمونه:

امام صادق (ع) در حال طواف بود که سفیان ثوری از آن حضرت پرسید وقتی پیامبر (ص) هنگام طواف به حجر الاسود می‌رسید چه می‌کرد ؟ حضرت فرمود: « کان یستلمه فی کل طواف فریضه و نافله » در هر طواف واجب و مستحب، دست بر آن می‌کشید،

آنگاه امام صادق (ع) به طواف پرداخت و چون مقابل حجر الاسود رسیده، عبور کرد و آن را استلام نکرد. سفیان ثوری خود را به حضرت رساند و گفت مگر نفرمودید که پیامبر (ص) در هر طواف واجب و مستحب حجر الاسود را لمس می‌کرد ؟

پس چرا خودتان چنین نکردید ؟ امام صادق فرمود: مردم برای پیامبر خدا (ص) جایگاهی قائل بودند که برای من قائل نیستند وقتی پیامبر (ص) به حجر الاسود می‌رسید، راه را برای او می‌گشودند تا استلام کند و من خوش ندارم که در ازدحام و شلوغی جمعیت وارد شوم.[1]

این رفتار امام (ع) راهگشای ما در انجام این عبادت است و به ما می فهماند که اولا این یک عبادت مستحبی بوده است و ثانیا در شرایطی که اسباب زحمت دیگران فراهم می شود، لازم است همین مستحب هم ترک شود.

 


[1]. کلینی، کافی، ج 4، ص 404.