searchicon

کپی شد

حتمی بودن قیام یمانی

با توجه به این‌که بر اساس برخی از روایات، قیام یمانی یکی از نشانه‌های قطعی ظهور امام زمان (علیه السلام) می‌باشد و ظهور آن‌حضرت نیز از وعده‌های قطعی و تخلف ناپذیر خداوند است؛ از این‌رو قیام یمانى حتمى و قطعی می‌باشد.‏

احادیث متعددی پیرامون قطعی بودن قیام یمانی وارد شده است که در این مقال مختصر به برخی از آنها اشاره می‌شود.

  1. از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است: «پیش از قیام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) پنج نشانه حتمی وجود خواهد داشت: [خروج] یمانی، سفیانی، صحیه آسمانی، شهادت نفس زکیه و خسف بیداء».[1]
  2. در حدیث دیگری از آن حضرت آمده است: «ندای آسمانی از نشانه های حتمی است و [خروج] سفیانی از نشانه های حتمی است و [قیام] یمانی از نشانه های حتمی است و کشته شدن نفس زکیه از نشانه های حتمی است و کف دستی که از افق آسمان نمایان می شود نیز از نشانه های حتمی هستند …».[2]
  3. امام رضا (علیه السلام) نیز در خصوص كسی كه ادّعا می‌كرد، امام زمان (علیه السلام) است، فرمودند: «قبل از ظهور، سفیانی، یمانی، مروانی و شعیب بن صالح خواهند آمد، پس او چگونه چنین ادّعایی می‌كند؟».[3]

با توجه به اینکه خروج سفیانی در احادیث متعددی از نشانه‌های قطعی و حتمی ظهور ذکر شده است، سخن امام مبنی بر ظهور یمانی در کنار ظهور سفیانی قبل از ظهور حضرت مهدی (علیه السلام)، دال بر حتمی بودن قیام یمانی است.

[1]. صدوق، محمد بن على، ‏كمال الدين و تمام النعمة، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، ج 1، ص 650.

[2]. نعمانی، محمد بن ابراهيم، الغيبة، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، ص 252.

[3]. همان، ص 253.