searchicon

کپی شد

جنگ ها و در گیری های یمن‏

از جمله حوادث و وقایع برجسته منطقه یمن؛ جنگ ها و درگیری های این کشور است. از جمله دلایل وقوع جنگ های متعدد در یمن، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. قسمت جنوبی یمن در بخش شمال غربی و شمال شرقی تنگه «باب المندب» قرار گرفته است. این تنگه بین دریای سرخ و اقیانوس هند واقع شده و نزدیک ترین آبراه بین شرق و غرب است. این منطقه یکی از نقاط حساس استراتژیکی مورد نظر شرق و غرب است. یمن با تسلط بر تنگه باب المندب قادر به کنترل دریای سرخ بوده و حتّی می تواند آن جا را با دارا بودن جزیره مهم و استراتژیکی «بریم» ببندد. این جزیره، تنگه باب المندب را به دو بخش آبراه شرقی به نام «باب الاسکندر» و آبراه غربی به نام «میون» تقسیم کرده است.

علاوه بر جزیره بریم، جزیره «زقر» که در فاصله 29 کیلومتری یمن قرار دارد، امکان کنترل و مراقبت فعالیت های دریایی آن نقطه را میسر می سازد.

جزیرة «کمران» نیز از اهمیّت استراتژیکی برخوردار است. جزیره «جبل‌الطیر» به خاطر اشراف بر آبراه منطقه دارای اهمیّت ویژه ای است. جزایر دیگری نیز هستند که دارای اهمیّت استراتژیکی هستند. به طور کلّی با توجّه به موقعیت تاکتیکی و استراتژیکی این جزایر، می توان از آنها برای مقاصد نظامی و جهت کنترل کشتیرانی در دریای سرخ استفاده کرد.

  1. نزدیکی این کشور به شاخ آفریقا که در نیمه دوم قرن حاضر به علّت کشمکش های ابرقدرت ها در این منطقه بر حساسیت موقعیت آن افزوده است. بر اساس آمار سال 1993 م جمعیت یمن حدود 13 میلیون نفر بوده است که پرجمعیّت ترین کشور در شبه جزیره عربستان محسوب می شود.
  2. عربستان سعودی تا کنون چندین جنگ بر علیه یمن برپا کرده است. در سال 1964 م اختلافات ملی گرایان عرب به رهبری مصر، با بنیادگرایان سلفی عرب به رهبری عربستان سعودی، منجر به یک جنگ تمام عیار در این یمن شد و این کشور دچار تلاطمات سیاسی زیادی گردید که تا به حال از شر آن خلاص نشده است. در این جنگ تنگه باب المندب از سوی نیروهای ارتش مصر در به مدت 5 روز به محاصره ارتش مصر در آمد و به جنگ 5 روزه مشهور شد.
  3. یمن که از قسمت شمال با عربستان دارای مرزهای مشترک است، امنیّت آن برای عربستان سعودی از نظر تولید و صدور نفت دارای اهمیّت است. در طول سال های 1962 م تا 1970 م حمایت عربستان سعودی از سلطنت طلبان در برابر جمهوری خواهان که دولت مصر از آنها حمایت می کرد، به علّت ترس از نفوذ مصری ها در جنوب و بر هم زدن آرامش منطقه بوده است.
  4. دارا بودن سواحل طولانی در دریای سرخ و دریای عرب و نیز وجود بنادر مهمّی؛ مانند «عدن»، «حدید» و «فحاء» که به اهمیّت استراتژیکی یمن می افزاید.[1]

[1]. اقتباس از سایت خبرگزاری فارس.