searchicon

کپی شد

جنگ عربستان سعودی علیه یمن‏

یکی از حوادث بسیار برجسته منطقه یمن، حمله تمام عیار هوایی و جنگنده بمب افکن های عربستان سعودی به یمن است. این جنگ خونین، بامداد روز پنجشنبه 6 فروردین 1394 ش به دستور سلمان بن عبدالعزیز (پادشاه عربستان) علیه مردم یمن آغاز شد. جنگی که در اولین ساعات ده ها کشته به جای گذاشت. رژیم عربستان برای مشروعیت بخشی به تجاوز نظامی به خاک یمن، چند کشور را با خود همراه کرده تا در این جنگ به یاری آل سعود بشتابند. به گفته «عادل الجبیر» سفیر عربستان سعودی در آمریکا، بیش از 10 کشور در جنگ علیه یمن، عربستان را همراهی نمودند.

سفیر رژیم عربستان در واشنگتن، هدف از تجاوز نظامی آشکار به یمن را حمایت از «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن دانسته است. رژیم عربستان و عادل الجبیر گفته اند: هدف از این حملات، حمایت از دولت مشروع و قانونی و جلوگیری از سیطره گروه «انصارالله» بر یمن است.

همچنین در بیانیه پنج کشور عربی؛ شامل: عربستان، بحرین، امارات، قطر و کویت؛ موسوم به «بیانیه ریاض» ادعا شده است: «به دلیل حمایت از مردم یمن و به درخواست جناب عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری آن، تصمیم گرفتیم مردم یمن را از تجاوز شبه نظامیان «حوثی» که همچنان ابزار قدرت های خارجی هستند و از برهم زدن امنیت و ثبات یمن برادر، دست برنمی دارند، نجات دهیم».

این جنگ موجب شد تعداد زیادی از مردم بی دفاع این کشور کشته و زخمی و تقریبا تمام زیر ساخت ها و بسیاری از مناطق مسکونی، بیمارستان ها، ورزشگاه ها، مساجد، ادارات و سازمان ها تخریب و از بین برود. .[1]

[1]. اقتباس از سایت خبرگزاری تسنیم.