کپی شد
جایگاه ولايت فقيه در شيعه
مسئلۀ “ولايت فقيه” به عنوان يک رکن اساسى در حوزۀ سياست اسلامى مطرح است. تبيين مفهوم، ادله، و دامنۀ اين ولايت و نسبت آن با نهادهاى سياسى – اجتماعى و مفاهيم اساسى؛ مانند جامعۀ مدنى، آزادى، امت اسلامى و مرجعيت، در واقع تصويرى کلى از “مکتب و نظام سياسى اسلام” عرضه مى کند.
از ديدگاه شيعه، ولايت فقيه در عصر غيبت ادامۀ ولايت امامان معصوم (ع) است، همان گونه که ولايت امامان معصوم (ع) در امتداد ولايت نبى اکرم (ص) قرار دارد و حاصل آن، اعتقاد به اين نکته است که در رأس جامعۀ اسلامى و در مقام مديريت کلان آن بايد يک اسلام شناس قرار گيرد که اگر معصوم (ع) حضور داشت شخص او، و اگر نبود فقيهان اين مسئوليت را بر عهده خواهند داشت. اين ديدگاه از نتايج پذيرش اين نکته است که وظيفۀ اصلى حکومت از ديدگاه اسلام بسط ارزشها و احکام الاهى در جامعه است و براى تحقّق چنين آرمانى نياز است در بالاترين مصدر تصميم گيرى شخصى آگاه به دين قرار گيرد. البته بدون شک اين شخص بايد از اوضاع خارجى نيز مطلع و توانايى ادارۀ جامعه را نيز دارا باشد.
منبع برای مطالعۀ بيشتر:
مهدى هادوى تهرانى، ولايت و ديانت، مؤسسۀ فرهنگى خانۀ خرد، قم، چاپ دوم، 1380.
فرم ثبت پیشنهادات و انتقادات
شما می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را درباره این مدخل با ما درمیان بگذارید