کپی شد
جایگاه سعادت در اسلام
یكی از اموری كه موجب پدید آمدن اختلاف آرای فراوانی در تعریف سعادت گردیده است، تفاوت در جهان بینیهایی است كه زیر بنا و اساس نظامهای اعتقادی و اخلاقی است، از این رو دست یافتن به جهان بینیای صحیح، در ارائه تعریف درستی از سعادت و چگونگی وصول به آن نقش به سزایی خواهد داشت، كه از جمله آنها اختلافی است كه یک دیدگاه مادی با دیدگاهی الهی بر سر تعریف و تعیین مصداق حقیقی سعادت دارد.
مكتب اسلام نیز كه از یك جهان بینی توحیدی برخوردار است تعریف خاصی از سعادت داشته و مصداق خاصی از آن را به عنوان سعادت حقیقی عنوان نموده است و برای رسیدن به آن توصیهها و دستوراتی را نیز ارائه نموده است؛ از دیدگاه اسلامی سعادت حقیقی و مطلوب نهایی انسان رسیدن به قرب الهی است [1]و تنها در این صورت است كه انسان نیک بخت و سعادت مند میگردد و از بالاترین لذتها هم از نظر كمّی و هم از نظر كیفی نیز برخوردار میگردد بنابراین از دیدگاه اسلامی انسان از یك طرف با خداوند در ارتباط است و از این رو در رسیدن به سعادت باید رضایت خداوند و در نتیجه قرب الهی را مورد توجه خود قرار دهد و از طرف دیگر نیز باید رابطه او با معاد مورد توجه قرار گیرد، تا مصداق حقیقی سعادت وی تأمین گردد و لذا آیات قرآن كریم در اكثر موارد مصداق فلاح و رستگاری را سعادت اخروی معرّفی میكنند[2] هر چند كه اسلام ترك كلّی دنیا را توصیه نمیكند، امّا با توجه به اهمیت غیرقابل قیاس آخرت نسبت به دنیا سعادت حقیقی را همان سعادت اخروی میداند كه در نتیجه قرب الهی پدید میآید و البته در متون اسلامی برای رسیدن به این سعادت اخروی و قرب الهی شرایط و ویژگی هایی نیز مورد توجه قرار گرفتهاند كه از جمله آنها داشتن ایمان الهی است بنابراین از نظر اسلام برخورداری از معرفت عقلانی محض برای وصول به سعادت واقعی كفایت نمیكند و علاوه بر آن باید از فضایل الهی از جمله ایمان به خداوند، معاد و نبوت نیز برخوردار گردند؛ همچنین باید از یک سری فضایل اخلاقی شایستهای نیز بهرهمند شد و لذا در قرآن كریم توصیههایی نسبت به تفكر و تعقل ورزیدن، ایمان آوردن و بهرهمند شدن از فضایل اخلاقی نیز به عمل آمده است كه میتوان به عنوان نمونه برخورداری از تقوای الهی و همچنین یاد و ذكر الهی را مثال زد كه در جهت فلاح و رستگاری و سعادت انسانی مورد توصیه قرار گرفتهاند[3]
پس سعادت حقیقی انسان در رسیدن به قرب الهی و همان سعادت اخروی است که تنها از طریق یک سری فعالیتهای عقلی، اخلاقی، و دینی بدست می آید. البته از نظر اسلام انسان موجودی است مختار و اختیار انسان از محكمات معارف اسلام است و در سراسر متون دینی اسلام بر اختیار انسانی تأكید شده است، دست یافتن به این سعادت نیز امری كاملاً اختیاری است؛ و لذا از دیدگاه اسلامی كوشش و تلاش هر شخص در دست یابی او به سعادت حقیقیاش تأثیر گذار است، و نتیجه كارهای انسان به خود او برمیگردد و هرگونه جبر انسان مردود میباشد.[4]
[1] ر.ک رجبی، محمود، انسان شناسی، ص 209 ـ 201، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1380ش.
[2] هود، 105 و 108.
[3] آل عمران، 130؛ انفال،45.
[4] برای مطالعه بیشتر ر.ك: محمود رجبی، انسان شناسی، ص 149 ـ 177.
Overdreven aktivering af tau-receptorer https://denmarkrx.com/cialis-jelly-uden-recept.html kan være ved at sammenligne patogenesen af mange forskellige sygdomme.