searchicon

کپی شد

توصیه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) به عبد الله بن جبیر و تیراندازان احد

پس از آن‌که پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در جنگ احد عبد الله بن جبير انصارى را فرمانده تيراندازان کوه عینین كه پنجاه نفر بودند، قرار داد به آنان فرمود: حتى اگر ديديد كه پرندگان ما را ربودند، از جايتان تكان نخوريد تا از پى شما بفرستم، و نيز اگر ديديد دشمن شکست خورد و بر آن‌ها پيروز شديم، و حتى آن‌ها را پامال و منكوب كرديم، باز هم از جاى خود حركت نكنيد تا كسى از پى شما بفرستيم.

پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بر دشمن تاخت داد و زن‌ها جامه‏هاى خود را بالا گرفته بودند و ساق‌ها و خلخال‌هاشان آشكار شده بود و به كوه پناه مى‏بردند. در اين هنگام همراهان عبد الله بن جبير بانگ برداشتند: به سوى غنيمت! به سوى غنيمت! اين‌جا منتظر چه چیزی هستيد؟ يارانتان پيروز شدند. عبد الله گفت: آيا سفارش پيامبر را فراموش كرديد؟ اما آنان گفتند: ما هم داخل مردم مى‏شويم و از غنيمت بهره مى‏گيريم.[1]

 

[1]. ر ک: کاتب واقدی، محمد بن سعد، الطبقات‏الكبرى، ترجمه: مهدوی، محمود، ج ‏2، ص 45؛ صالحى شامى، محمد بن يوسف، سبل الهدى و الرشاد فى سيرة خير العباد، تحقيق: عبد الموجود، عادل احمد و معوض، على محمد، ج‏ 4، ص 190 و 191؛‌ طبرسی، إعلام الورى بأعلام الهدى، ص 81.