کپی شد
تكبر در برابر سایر بندگان خدا
قسم سوم از اقسام تکبر مذموم، تكبر در برابر بندگان خدا است؛ به گونهای كه خود را بزرگ و دیگران را كوچک و خوار و بىمقدار بشمارد، خود را از همه برتر ببیند و حق هیچ صاحب حقى را محترم نشمرد و دائما منتظر باشد كه دیگران براى او عظمت قائل شوند. این نوع از تكبر نمونههاى فراوانى دارد و گاه به حد اعلا مىرسد و به تكبر در برابر پیامبران (علیهم السلام) و خداوند منتهى مىگردد. بنابراین آتش كبر و غرور، نخست از تكبر در برابر بندگان خدا سر مىزند، سپس به استكبار در برابر انبیا و رسولان پروردگار (علیهم السلام) مىرسد و سرانجام به تكبر در برابر ذات پاک خداوندگار مىانجامد!
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) میفرماید: «بزرگترین مراتب کبر، خوار شمردن خلق و سبک گرفتن حق است. راوی میگوید: پرسیدم (معنای این سخن) چیست؟ فرمود: این است که شخص نسبت به حق جاهل است و بر اهل حق طعنه میزند، پس کسی که این کار را انجام دهد، بر سر تصاحب ردای خداوند عز وجل با او نزاع کرده است».[1]
قرآن کریم میفرماید: لقمان حکیم به پسرش فرمود: «(اى پسرک من) با بىاعتنايى از مردم روى مگردان؛ (یعنی با تواضع با مردم با گفتوگو و سلام، برخورد و ملاقات کن و از ایشان روی برمگردان، چنانکه متکبران از روی تحقیر و خوار شمردن مردم، اینگونه با آنها رفتار میکنند) و مغرورانه بر زمين راه مرو كه خداوند هيچ متكبّر مغرورى را دوست ندارد».[2]
در روایت آمده است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از این که کسی از روی تکبر راه برود، نهی فرموده و میفرماید: «هر کس که جامهای بپوشد و درآن تکبر کند، خدا او را از پرتگاه دوزخ به آتش جهنم فرو برد، او در دوزخ همنشین قارون است؛ زیرا او اولین انسانی است که تکبر ورزید و خدا به سبب آن، خانهاش را در زمین فرو برد و هر که تکبر کند، با خدا در جبروت او منازعه کرده است».[3]
حضرت امام زین العابدین (علیه السلام) در دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه که در آن کسب صفات شایسته و دوری از صفات نکوهیده را از خداوند طلب میکند، عرضه میدارد: «(پروردگارا!) مرا عزیز گردان و به خودبزرگ بینی دچارم مكن». همچنین عرضه میدارد: «بار خدایا، مرا در نظر مردم درجهاى بالا مبر، مگر آنکه بههمان قدر در نفس خود، خوارم گردان و عزتى آشكار را نصیب من نکن، مگر آنکه به همان قدر در نفس خود، ذلیل گردانی».[4]
طبق این دعای حضرت، بالا رفتن درجه در بین مردم و کسب عزت ظاهری اگر همراه با ذلت در نزد نفس خود نباشد، بلکه موجب کبر و خودبینی شود، عدم آن بهتر از وجودش است و نیز مقام ظاهری که همراه با خودبزرگ بینی باشد ،ارزشی ندارد.[5]
نکته آخر اینکه خودبزرگ بينى هميشه از اعتقاد به وجود يكى از صفات كمال در انسان سرچشمه مىگيرد و صفات كمال يا مربوط به دين هستند يا دنيا.
[1]. كلينى، محمد بن یعقوب، كافی، ج 2، ص 310.
[2]. لقمان، 18.
[3]. صدوق، أمالی، ص 428.
[4]. امام علی بن الحسین، سجاد (عليه السلام)، الصحيفة السجادية، ص 93.
[5]. برگرفته از موسسه فرهنگی جام طهور.