searchicon

کپی شد

تقویم مناسبت‌های ماه مبارک رمضان

 

روز روز نوع رخداد توضیحات
1 رمضان

 

1 رمضان

 

رخداد بنا بر روایات، نزول كتاب آسمانی صحف بر ابراهیم خلیل الله (علیه السلام)
1 رمضان

 

رخداد ولایت‌عهدی امام رضا (علیه السلام) (سال ۲۰۰ قمری) به ماجرای انتصاب امام رضا (علیه السلام) به ولایت‌عهدی مأمون اشاره دارد که پس از احضار امام به مرو و با وجود مخالفت آن‌حضرت، با اصرار و تهدید مأمون انجام گرفت.
3 رمضان 3 رمضان رخداد درگذشت شیخ مفید (سال ۴۱۳  قمری)

 

او از عالمان برجسته شیعه و  از پیشگامان در تدوین کلام شیعه و اصول فقه امامیه است.
6 رمضان

 

6 رمضان

 

رخداد بنا بر روایات، نزول تورات بر حضرت موسی (علیه السلام) تورات به معنای شریعت که مقصود از آن، پنج سفر اول کتاب مقدّس یهودیان و کتاب آسمانی نازل شده بر حضرت موسی (علیه‌السّلام) است.
6 رمضان

 

رخداد ضرب سکّه به نام امام رضا (علیه السلام) (سال ۲۰۱ قمری)

بنابر قولی این روز روز ولایت عهدی اجباری آن حضرت بوده است

پس از انتصاب امام علی بن موسی الرضا (علیهما السلام) به ولایت‌عهدی مأمون عبّاسی در 7 رمضان سال 201، سکه‌های طلا (دینار) و نقره (درهم) به این مناسبت به نام آن حضرت ضرب گردید.
7 رمضان 7 رمضان رخداد آغاز ولایت‌عهدی امام رضا (علیه السلام) (سال ۲۰۱ قمری) به ماجرای انتصاب امام رضا (علیه السلام) به ولایتعهدی مأمون اشاره دارد که پس از احضار امام به مرو و با وجود مخالفت ایشان، با اصرار و تهدید مأمون انجام گرفت.
7 رمضان رخداد ولادت ابن زهره (سال ۵۱۱  قمری) ابوالمكارم عزّالدین حمزة بن علی بن زهره معروف به ابن زهره، فقیه، اصولی، متكلم و نحوی، یكی از عالمان بزرگ شیعه در قرن ششم قمری است.
9رمضان 9رمضان عزا حمله وهابیان به نجف (سال ۱۲۲۵  قمری) گروه افراطی و تکفیری، حنبلی مذهب و از پیروان محمد بن عبد الوهاب.
10 رمضان 10 رمضان عزا درگذشت حضرت خدیجه (علیها السلام) (۱۰ بعثت) ام‌المؤمنین، نخستین همسر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و مادر حضرت زهرا (علیها السلام) و اولین زنی است که به پیامبر (صلی الله علیه و آله) ایمان آورد.

بنا بر قول دیگر درگذشت حضرت خدیجه (سلام الله علیها)  ۲۹ رجب است.

10 رمضان رخداد رسیدن اولین سری از نامه های کوفیان به امام حسین (علیه السلام) برای بیعت با آن‌حضرت (سال ۶۰ قمری) این نامه‌ها بعد از آن نوشته شد که امام حسین(علیه السلام) از بیعت با یزید خودداری کرد، از مدینه خارج شد و به مکه رفت.
12 رمضان

 

12 رمضان

 

رخداد بنا بر روایات، نزول انجیل بر حضرت عیسی (علیه السلام) انجیل‌های حاضر توسط شاگردان حضرت عیسی (علیه السلام) نوشته شده‌‌است که چهار کتاب به ترتیب منسوب به مَتّی، مَرقُس، لوقا و یوحنّا است.
12 رمضان

 

رخداد مراسم عقد اخوت (سال ۱  قمری) پیوندی است که میان دو مسلمان بسته می‌شود تا با یکدیگر برادر باشند. اجرای عقد اخوت، جزو اعمال مستحب در روز عید غدیر است. معروف‌ترین عقد اخوت مربوط به پیمانی است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) بین مهاجران و انصار بست. پیوند برادری میان پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امام علی (علیه السلام)، متواتر تاریخی است.
13 رمضان

 

13 رمضان

 

رخداد درگذشت شاه اسماعیل دوم از سلاطین صفویه (سال ۹۸۵  قمری) سومین شاه صفوی که پس از وفات پدرش شاه تهماسب به حکومت رسید و حدود یک سال و شش ماه حکومت کرد.
14 رمضان 14 رمضان رخداد کشته‌شدن مختار بن ابی عبیده ثقفی (سال ۶۷ قمری) شخصیت‌ تأثیرگذار در نیمه دوم قرن اول قمری، و رهبر یکی از قیام‌های مهم در خون‌خواهی امام حسین (علیه السلام) و انتقام گیرنده از قاتلان آن حضرت. وی توانست برای مدتی هرچند کوتاه، حکومت کوفه مهم‌ترین شهر عراق را به دست بگیرد.
15 رمضان 15 رمضان شادی ولادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) (سال ۳ قمری) دومین امام شیعیان که ۱۰ سال (۴۰-۵۰ قمری) امام و حدود ۷ ماه خلیفه مسلمانان بود. اهل سنت او را آخرین خلیفه از خلفای راشدین دانسته‌اند.

آن‌حضرت نخستین فرزند امام علی و فاطمه زهرا (علیهما السلام) و نخستین نوه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است.

15 رمضان رخداد حرکت مسلم بن عقیل به سوی کوفه (سال ۶۰ قمری) نماینده امام حسین (علیه السلام) برای مردم کوفه که با بی‌وفایی مردم آن دیار و حیله ابن‌زیاد به شهادت رسید.
15 رمضان رخداد شهادت محمد بن عبدالله بن حسن (سال ۱۴۵  قمری) ملقب به نفس زکیه، از نوادگان امام حسن مجتبی (علیه السلام) و نخستین قیام‌کننده علوی علیه خلافت بنی‌عباس است.
15 رمضان رخداد ولادت شیخ طوسی (سال ۳۸۵  قمری) از مشهورترین محدثان و فقیهان شیعه. وی نویسنده دو کتاب التهذیب و الاستبصار از کتاب‌های چهارگانه حدیثی شیعه است.
15 رمضان رخداد شهادت شهید ثانی (سال ۹۶۵  قمری) از عالمان و فقیهان بزرگ شیعه در قرن دهم قمری. از مهم‌ترین تألیفات وی کتاب «الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیه» و «مسالک الافهام فی شرح شرائع الاسلام» است که اولی جزو کتب درسی حوزه‌های علمیه می‌باشد.
16 رمضان 16 رمضان رخداد آغاز جنگ قادسیه (سال ۱۴  قمری) نبردی است که میان سپاهی از مسلمانان به فرماندهی سعد بن ابی وقاص و لشکر ساسانی به فرماندهی رستم فرخزاد در ناحیهٔ قادسیه، رخ داد و مسلمانان پس از چهار روز نبرد سخت و شدید موفق شدند در مقابل سپاه ساسانی پیروز شوند.
17 رمضان

 

17 رمضان

 

رخداد معراج پیامبر (صلی الله علیه و آله) مِعراج، ماجرای عروج رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) از مسجد الاقصی به آسمان‌ها است. بنابر بعضی اقوال، این رخداد در ۵ بعثت اتفاق افتاده است.
17 رمضان

 

رخداد جنگ بدر (سال ۲ قمری)

 

غزوه بدر نخستین برخورد جدی نظامی مسلمانان با قریش است که با پیروزی افتخار آمیز سپاه اسلام پایان یافت.
17 رمضان

 

رخداد درگذشت عایشه (سال ۵۸  قمری) سومین همسر پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) و دختر ابوبکر.
18 رمضان 18 رمضان رخداد بنا بر روایات، نزول کتاب زبور بر حضرت داوود (علیه السلام) زبور سراسر،اندرز و دعا و مناجات با ایزد متعال و تجلیل مقام ربوبی است و پس از تورات نزول یافته است.
18 رمضان رخداد شب قدر و نزول قرآن کریم (۱ بعثت) یکی از احتمالات شب قدر، شب نوزدهم ماه مبارک رمضان است.
19 رمضان 19 رمضان عزا ضربت خوردن امیرمؤمنان علی (علیه السلام) (سال ۴۰ قمری) در سحرگاه ۱۹ رمضان سال ۴۰ قمری امام علی (علیه السلام)، امام اول شیعیان با ضربه شمشیر زخمی شد. این واقعه در مسجد کوفه توسط ابن ملجم مرادی اتفاق افتاد و به شهادت امام علی (علیه السلام) در روز ۲۱ رمضان انجامید.
20 رمضان 20 رمضان رخداد شب قدر و نزول قرآن کریم (۱ بعثت) یکی از احتمالات مهم شب قدر، شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان است.
21 رمضان

 

21 رمضان

 

عزا درگذشت حضرت موسی بن عمران (علیهما السلام) حضرت موسی (علیه السلام)، از پیامبران اولواالعزم، دارای شریعت و کتاب مستقل به نام تورات بود. او از نسل حضرت ابراهیم (علیه ‌السلام) است و با شش واسطه به آن حضرت می‌رسد.
21 رمضان

 

عزا درگذشت حضرت یوشع بن نون (علیه السلام) از پیامبران قوم بنی‌اسرائیل و جانشین حضرت موسی (علیه السلام) و از رهبران اسباط دوازده‌گانه بنی‌اسرائیل بود.
21 رمضان

 

رخداد عروج حضرت عیسی بن مریم (علیه السلام) به آسمان بنابه فرموده قرآن، حضرت عیسی (علیه السلام) نه کشته شد و نه به دار آویخته شد، بلکه خداوند ایشان را به سوی خود بالا برد. (نساء: 157 و 158).
21 رمضان

 

عزا شهادت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) (سال ۴۰ قمری) امام اول شیعیان و وصی بلافصل رسول خدا (صلی الله علیه و آله)
21 رمضان

 

رخداد بیعت با امام حسن مجتبی (علیه السلام) (سال ۴۰ قمری) دومین امام معصوم شیعیان اثناعشری.
21 رمضان

 

رخداد قصاص ابن ملجم (سال ۴۰ قمری) او ابتدا از پیروان‌ حضرت‌ على‌ (علیه السلام) بود كه‌ پس‌ از ماجرای‌ حكمیت‌ در جنگ‌ صفین،‌ به‌ خوارج‌ پیوست و سرانجام قاتل علی (علیه السلام) شد‌.
22 رمضان 22 رمضان رخداد شب قدر و نزول قرآن کریم (۱ بعثت) یکی از احتمالات مهم شب قدر، شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است.
27 رمضان 27 رمضان رخداد قیام زنگیان به رهبری صاحب الزنج علیه عباسیان (سال ۲۵۵ قمری) زنگیان، بردگان سیاه آفریقایی بودند، که به رهبری علی بن محمد؛ معروف به «صاحب زنج» بر علیه خلیفه عباسی از سال ۲۵۵ تا ۲۷۰ قمری قیام کردند. علت این قیام را اختلاف طبقاتی میان اشراف و بردگان دانسته‌اند.
27 رمضان رخداد درگذشت علامه محمد باقر مجلسی (سال ۱۱۱۰ قمری) عالم معروف شیعه در قرن یازدهم، مؤلف کتاب بحارالانوار و صاحب نظر در علوم مختلف اسلامى؛ مانند تفسیر، حدیث، کلام، فقه، اصول، تاریخ، رجال و درایه.
27 رمضان رخداد شهادت سید حسن مدرس (۱۰ آذر ۱۳۱۶ شمسی) (سال ۱۳۵۶  قمری) وی از فقیهان و مبارزان سیاسی مهم در زمان رضاشاه بود که از سوی عالمان  نجف به عنوان یکی از پنج نفر مجتهد طراز اول برای نظارت بر قوانین مصوبه مجلس در سال ۱۲۸۸ شمسی انتخاب شد.
29 رمضان 29 رمضان رخداد وقوع غزوه حنین (سال ۸ قمری) جنگی که پس از فتح مکه در منطقه حنین بین مسلمانان به فرماندهی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و قبیله‌های هوازِن و ثقیف رخ داد و در نهایت با پیروزی مسلمانان خاتمه یافت.