searchicon

کپی شد

تقویم مناسبت‌های ماه شوال

 

روز نوع رویداد توضیحات
1 شوال

 

شادی عید فطر علامت پایان روزه‌داری واجب در ماه مبارک رمضان و از مهم‌ترین اعیاد مسلمانان است که توسط آنان در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود.
1 شوال

 

رخداد جنگ قرقرة الکدر (سال ۲ قمری) منطقه «کُدْر» با فاصله هشت منزل (حدود ۱۷۰ کیلومتر) از مدینه قرار دارد. بعضی نام آن‌را قَرقَرة الکُدْر و بعضی آن را قرارة الکدر نامیده‌اند. از آن‌جاکه این منطقه، محل تجمع دو قبیله غطفان و بنی‌سلیم برای جنگ با مسلمانان بود، نام غَزوه به نام قرقرةالکدر شهرت یافته‌است. در این غزوه، عده‌ای از این دو قبیله جمع شدند تا به مدینه حمله کنند، اما با حضور سپاهیان اسلام، آن‌جا را ترک کردند.
2  شوال رخداد ازدواج پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) با عایشه (۱۳ بعثت) دختر ابوبکر و سومین همسر پیامبر (صلّی الله علیه و آله)
3 شوال شادی درگذشت متوکل عباسی (سال ۲۴۷ هجری قمری) دهمین خلیفه عباسی و دشمن سرسخت خاندان علی بن ابی‌طالب (علیه السلام). او ۱۵ سال حکومت کرد و در سال ۲۳۶ قمری، دستور داد حرم امام حسین (علیه السلام) را ویران کنند.
5 شوال رخداد حرکت امام علی (علیه السلام) و اصحابشان به سوی جنگ صفین (سال ۳۷ قمری) نبرد میان امام علی (علیه السلام) و معاویه که در ماه صفر سال ۳۷ قمری و در منطقه‌ای به نام صفین رخ داد.
5 شوال رخداد ورود مسلم بن عقیل به کوفه (سال ۶۰ قمری) پسر عمو و سفیر امام حسین (علیه السلام) در کوفه که بر اثر بی‌وفایی مردم آن شهر و به دست سپاه ابن زیاد به شهادت رسید.
5 شوال رخداد درگذشت سید جمال الدین اسدآبادی (۱۹ اسفند ۱۲۷۵ شمسی) (سال ۱۳۱۴  قمری) عالم روشنفکری که برای تقریب مذاهب و وحدت اسلامی کوشید و با همین هدف، سفرهایی به مناطق مختلف جهان اسلام و اروپا داشت.
7  شوال رخداد وقوع غزوه احد (سال سوم هجری) از غزوه‌های مشهور پیامبر (صلی الله علیه و آله) با مشرکان مکه که در کنار کوه اُحُد به وقوع پیوست.
7  شوال عزا شهادت حمزة بن عبدالمطلب (سال ۳ قمری) عموی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، از شهدای اُحُد، ملقب به اسدالله، اسد رسول الله و سید الشهداء. حمزه از حامیان مهم دعوت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بود.
8  شوال رخداد غزوه حمراء الاسد (سال ۳  قمری) در منطقه‌ای به همین نام در نزدیکی مدینه صورت گرفته است. این غزوه یک روز پس از غزوه احد شکل گرفت و بدون درگیری به پایان رسید.
8  شوال عزا تخریب قبور ائمه بقیع (علیهم السلام) به دست وهابی‌ها (یوم‌ الهدم) (۳۱ فروردین ۱۳۰۵ شمسی) (سال ۱۳۴۴ قمری) وهابیان دو بار، ابتدا در سال ۱۲۲۰ قمری و بار دیگر در ۱۳۴۴ قمری با اتکا به فتوای ۱۵ تن از مفتیان مدینه، به ویران کردن اماکن و بقعه‌های بقیع پرداختند. وهابیان پس از محاصره مدینه، قبرستان بقیع و بقعه‌های آن؛ از جمله بارگاه امام حسن، امام سجاد، امام باقر، و امام صادق (علیهم السلام) را تخریب کردند.
10  شوال رخداد آغاز غزوه خندق (سال ۵ قمری) از غزوات پیامبر (صلی الله علیه و آله) که با توطئه یهودیان قبیله بنی‌نضیر آغاز شد و قریش با تمام متحدان خود برای ریشه‌کن کردن اسلام هم‌داستان شدند. این جنگ با پیروزی مسلمانان به پایان رسید و مشرکان عقب‌نشینی کردند.
12  شوال رخداد درگذشت شیخ بهایی (سال ۱۰۳۱ قمری) فقیه، محدث، حکیم و ریاضی‌دان شیعه عصر صفوی. شیخ بهایی بیش از ۱۰۰ کتاب در زمینه‌های مختلف تألیف کرده است که «جامع عباسی» و «اربعین» از جمله آثار او است.
13  شوال رخداد ولادت شهید ثانی (سال ۹۱۱ قمری)

 

از عالمان و فقیهان بزرگ شیعه در قرن دهم قمری. از مهم‌ترین تألیفات وی کتاب «الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیه» و «مسالک الافهام فی شرح شرائع الاسلام»  است که اولی جزو کتب درسی حوزه‌های علمیه می‌باشد.
13  شوال رخداد قیام مردم عراق علیه استعمار انگلیس (۹ تیر ۱۲۹۹ شمسی) (سال ۱۳۳۸ قمری) هدف عراقی‌ها از این قیام، استقرار یک حکومت مستقل بود. روحانیان نقش عمده‌ای در شکل‌گیری این انقلاب داشتند و آیت الله محمدتقی شیرازی، رهبری قیام را برعهده داشت. این قیام به «ثورة العشرین» معروف می‌باشد.
13  شوال رخداد درگذشت سید حسین بروجردی (۱۰ فروردین ۱۳۴۰ شمسی) (سال ۱۳۸۰  قمری) چند سال پس از درگذشت شیخ عبدالکریم حائری یزدی، به دعوت مراجع سه گانه (حجت،‌ خوانساری و صدر)، آیت‌الله بروجردی به قم آمد و ریاست حوزه علمیه قم را بر عهده گرفت. پس از درگذشت سید ابوالحسن اصفهانی، بروجردی مهم‌ترین مرجع شیعیان بود و در دهه ۱۳۳۰ شمسی، مرجع عام شیعیان محسوب می‌شد.
14  شوال رخداد درگذشت عبدالملک بن مروان (سال ۸۶ قمری) پنجمین خلیفه اموی که پس از مرگ پدرش مروان بن حکم، در سال ۶۵ قمری به خلافت رسید و ۲۱ سال خلافت کرد.
15  شوال رخداد جنگ بنی قینقاع (سال ۲ قمری)

 

این جنگ با قبیله یهودی بنی قَینُقاع درگرفت که پیمان خود را با پیامبر (صلی الله علیه و آله) شکستند و طی غزوه‌ای محاصره، تسلیم و تبعید شدند.
15  شوال رخداد معجزه ردّ الشمس برای حضرت علی (علیه السلام) (سال ۷ قمری) در این قضیه، با دعای پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، خورشید که در حال غروب بود، به عقب بازگشت و حضرت علی (علیه السلام) نماز عصرش را خواند.
15  شوال رخداد درگذشت حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) (سال ۲۵۲ قمری) از عالمان سادات حسنی و از راویان حدیث. نسب او با چهار واسطه به امام حسن (علیه السلام) می‌رسد. وی امام رضا و امام جواد (علیهما السلام) را درک کرده ‌است.
18  شوال

 

رخداد درگذشت ابن ادریس حلی (سال ۵۹۸ قمری) از فقیهان و محدثان نامدار و تأثیرگذار شیعه.
18  شوال

 

رخداد ولادت آیت الله میرزا حسین نوری (۱۴ دی ۱۲۱۷ شمسی) (سال ۱۲۵۴ قمری) از محدثان شیعه و معروف به محدث نوری و حاجی نوری. شهرت محدث نوری بیشتر به سبب تألیف کتاب «مستدرک الوسائل» و به‌ویژه کتاب «فصل الخطاب فی تحریف کتاب رب‌ الارباب» است.
20  شوال عزا دستگیری امام کاظم (علیه السلام) توسط هارون عباسی (سال ۱۷۹ قمری) امام کاظم (علیه السلام) امام هفتم شیعیان اثنا عشری.
21  شوال

 

رخداد فتح اندلس به دست مسلمانان (سال ۹۲ قمری) «اندلس» یا شبه جزیره «ایبری» شامل سرزمین اسپانیا و پرتغال فعلی است. این سرزمین به دست مسلمانان در دوره اموی تصرف شد و موجب پیشرفت اقتصادی و فرهنگی در آن شد. چند صد سال بعد آندلس دوباره به دست مسیحیان تصرف شد.
23  شوال رخداد تصرف آمل توسط داعی کبیر (سال ۲۵۰ قمری) حسن بن زید بن محمد، ملقب به داعی کبیر و داعی اول، از پیشوایان زیدیه، بنیان‌گذار سلسله علویان طبرستان در سده سوم قمری، و از سادات بنی الحسن است.
25  شوال عزا شهادت امام صادق (علیه السلام) (سال ۱۴۸ قمری) ششمین امام شیعیان اثنا عشری
25  شوال رخداد حمله مأموران حکومت محمدرضا شاه پهلوی به مدرسه فیضیه در قم (۲ فروردین ۱۳۴۲ شمسی) (سال ۱۳۸۲ قمری) عوامل حکومت شاه با برهم زدن مراسم سوگواری شهادت امام صادق (علیه‌ السلام) در مدرسه فیضیه، به ضرب و شتم طلاب و مردم پرداختند. این واقعه که سرآغاز نهضت اسلامی بود، به پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی ایران انجامید.
28  شوال

 

رخداد درگذشت سید روح الله خمینی (۱۳ خرداد ۱۳۶۸ شمسی) (سال ۱۴۰۹ قمری) مشهور به امام خمینی، از مراجع تقلید شیعه، رهبر انقلاب اسلامی و بنیان‌گذار نظام جمهوری اسلامی ایران است.