searchicon

کپی شد

تقویم مناسبت‌های ماه‌ صفر

 

روز نوع رویداد توضیحات

 

1 صفر رخداد وقوع جنگ صفین )سال 37 قمرى) نبرد میان امام علی (علیه السلام) و معاویه که در منطقه‌ای به نام صفین رخ داد.
1 صفر رخداد ورود اسیران واقعه كربلا به شام )سال 61 قمرى)
2 صفر رخداد ورود اسیران واقعه كربلا به مجلس یزید (سال 61 قمری) یزید این مجلس را برای اقتدار خود و تحقیر اهل بیت (علیهم السلام) ترتیب داده بود که با رسوایی یزید و عظمت اهل بیت (علیهم السلام) به پایان رسید.
3 صفر شادی میلاد مسعود امام محمدباقر (علیه السلام) (سال 57 قمرى) پنجمین امام شیعیان اثنا عشری. بنا بر قول دیگر، ولادت امام محمد باقر (علیه السلام) ۱ رجب است.
3 صفر عزا شهادت زید بن علی بن الحسین (علیهما السلام) (سال 121 قمری) فرزند امام سجاد (علیه السلام) که در رهبری قیام علیه بنی‌امیه، در زمان امام صادق (علیه ‌السلام) شهید شد. گروهی از شیعیان، معتقد به امامت او شدند که به «زیدیه» مشهور هستند.
5 صفر عزا شهادت حضرت رقیه بنت الحسین (سلام الله علیهما) (سال 61 قمرى) (بنابر محاسبه) دختر سه‌ساله امام حسین (علیه السلام) که بر اثر رنج‌ها، ناراحتی‌ها و فراق پدر در خرابه شام از دنیا رفت.
6 صفر رخداد صدور توقیع (نامه) امام عصر (ارواحنا فداه) برای حسین بن روح نوبختی سومین نائب خاص آن حضرت.
7 صفر شادی میلاد مسعود امام موسى‏ كاظم (علیه السلام) (سال 128 قمرى) هفتمین امام شیعیان اثنا عشری
7 صفر عزا شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) (سال 49 قمری) بنا بر نقل شیخ مفید دومین امام شیعیان اثنا عشری. بنابر قول دیگر شهادت آن حضرت،  ۲۸ صفر است.

 

8 صفر رخداد درگذشت سلمان فارسى  (سال 35 قمرى) وی از یاران بزرگ و مورد علاقه پیامبر (صلی الله علیه و آله) و از شیعیان خاص امام علی (علیه السلام) بوده؛ تا آن‌جا که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در وصف او فرمود: سلمان از ما اهل بیت است.
9 صفر رخداد شهادت خزیمة بن ثابت در جنگ صفین) سال 37 قمرى) صحابی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و از یاران حضرت علی (علیه السلام). به سبب شهادتش به نفع پیامبر در ماجرای معامله یک اسب، پیامبر به او لقب ذوالشهادتین داد.
9 صفر رخداد شهادت عمّار یاسر در 93 سالگی (سال 37 قمری) صحابی پیامبر (صلی الله علیه و آله) و از یاران نزدیک امام علی (علیه السلام). از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در فضیلت عمار نقل شده: بهشت مشتاق او است.
9 صفر رخداد وقوع جنگ نهروان (سال 38 قمرى) در پی ماجرای حکمیت در جنگ صفین، گروهی موسوم به مارقین یا خوارج، از امام علی (علیه السلام) جدا شده و در جنگ نهروان با آن‌حضرت مقابله کردند. در این جنگ، خوارج شکست سختی خوردند.
11 صفر رخداد لیلة الهریر در جنگ صفین (سال 37 قمری) شب بسیار سختی در جنگ صفین که لشکر امام على (علیه السلام) و معاویه در آن شب با یک‌دیگر به نبرد پرداخته و عده بسیاری از دو سپاه کشته شدند.
12 صفر رخداد وفات حضرت هارون؛ برادر حضرت موسی (علیهما السلام) از پیامبران الهی، برادر، جانشین و همراه حضرت موسی (علیه السلام) بود. در حدیثی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، جایگاه امام علی (علیه السلام) نسبت به آن‌حضرت، به جایگاه هارون نسبت به موسی (علیهما السلام) تشبیه شده است
13 صفر رخداد اختیار حکمین در صفین (سال 37 قمری) انتخاب جبری ابوموسی اشعری از طرف امام علی (علیه السلام) و انتخاب عمرو عاص از طرف معاویه و در نهایت حیله عمرو عاص.
14 صفر رخداد شهادت محمد بن ابی بکر (سال 38 قمری) (بنابر قولی) از نزدیک‌ترین یاران امام علی (علیه السلام) که از سوی ایشان به فرمانداری مصر منصوب شد. او فرزند خلیفه اول و اسماء بنت عمیس بود که بعد از درگذشت ابوبکر و ازدواج مادرش با امام علی (علیه السلام)، در خانه امام (علیه السلام) پرورش یافت.
17 صفر عزا شهادت امام رضا (علیه السلام) به روایتى (سال 203 قمری) هشتمین امام شیعیان اثنا عشری. بنا بر اقوال دیگر، شهادت امام رضا (علیه السلام) آخر صفر یا 23 ذی القعده است.
18 صفر رخداد شهادت اویس قرنی در جنگ صفین (سال 37 قمری) او در زمان پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) برای دیدار حضرت به مدینه آمد، اما موفق به دیدار ایشان نشد. اویس در زمان امام علی (علیه السلام) با آن حضرت، بیعت کرد و در جنگ صفّین در رکاب ایشان به شهادت رسید.
20 صفر عزا اربعین امام حسین (علیه السلام( چهلمین روز پس از شهادت امام حسین (علیه السلام).
20 صفر رخداد بازگشت اهل بیت (علیهم السلام) به كربلا) سال 61 قمری) بنا بر احتمالات دیگر، این بازگشت در حدود پایان صفر و اوایل ربیع الاول و یا زمانی بعد از آن بوده است. برخی نیز، اربعین سال‌های بعد را زمان این رویداد شمرده‌اند.
20 صفر رخداد زیارت قبر امام حسین (علیه السلام)  از سوى جابر بن ‏عبدالله انصاری
20 صفر رخداد ملحق شدن سر مطهر امام حسین (علیه السلام) به بدن مطهر آن حضرت (سال 61 قمری)
20 صفر رخداد فاجعه بئر معونه و كشته شدن مبلغان اسلامی (سال سوم قمرى) این فرستادگان به درخواست «ابوبراء عامر بن مالک»، جهت شناساندن اسلام نزد قبایل بنی‌سلیم و بنی‌عامر فرستاده شده بودند که  با مشرکان در منطقه چاه معونه واقع در منطقه نجد درگیر شده و همه به غیر از دو نفر، به شهادت می‌رسند.
22 صفر رخداد صدور توقیع شریف امام عصر (ارواحنا فداه) برای شیخ مفید (علیه الرحمه) (سال 420 قمری) محمد بن محمد بن نُعمان؛ مشهور به شیخ مُفید(۳۳۶ق یا ۳۳۸ق ـ ۴۱۳ق) متکلم و فقیه امامیه در قرن‌های چهارم و پنجم قمری.
23 صفر رخداد پی کردن ناقه حضرت صالح نبی (علیه السلام) توسط قومش خداوند با ناقه صالح و آب، قوم ثمود را آزمود و مردم حق هیچ تعرضی به این شتر را نداشتند، اما عده‌ای ناقه را از بین بردند و عده‌ای نیز بدان رضایت دادند. در نتیجه عذاب الهی نازل گشت و همه مشرکان نابود شدند.
25 صفر رخداد طلب نمودن شانه گوسفند و دوات از جانب پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) برای نوشتن وصیت و معرفی جانشین خود (سال 11 قمری) واقعه حدیث قلم و دوات توسط پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌)، سندی زنده در باب موضوع خلافت و تثبیت موقعیت و جانشینی امیرالمؤمنین علی (علیه‌السّلام)، به یادگار گذارد، و این مطلب با توجه به حدیث ثقلین که مورد اتفاق جمیع محدثان از اهل تسنن و تشیع است، مشخص می‌باشد.
26 صفر رخداد دستور پیامبر اكرم (صلّی الله علیه و آله) به لشکر اسامه جهت آماده شدن در جنگ با رومیان (بنابر نقل واقدی سال 11 قمری) نام آخرین سپاه فراهم‌شده به دستور پیامبراسلام (صلی الله علیه و آله) برای دفاع در برابر حملات امپراطوری روم، که به دلیل نافرمانی برخی از بزرگان صحابه، در زمان حیات پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) حرکت نکرد.
28 صفر عزا رحلت جانگداز و شهادت‌گونه پیامبر اسلام (صلوات الله و سلامه علیه و آله) (سال 11 قمرى( آن حضرت مدتی بیمار شدند و پس از آن رحلت نمودند، اما در روایاتی که از ائمه (علیهم السلام) نقل شده است، بیان گردیده که آن حضرت در اثر سمی که به ایشان خورانده شد، به شهادت رسیدند.
28 صفر رخداد آغاز امامت امیرالمؤمنین (علیه السلام ((سال 11 قمری)

 

مطابق با اعتقاد شیعه، امام نیز مانند پیامبر از جانب خداوند منصوب می‌شود و امامت امام علی (علیه السلام) به صورت مکرر و به ویژه در غدیر خم اعلام شده ‌است.
28 صفر عزا شهادت امام حسن ‏مجتبی (علیه السلام ((سال 50 قمرى) دومین امام شیعیان که ۱۰ سال (۴۰-۵۰ ق) امام و حدود ۷ ماه خلیفه مسلمانان بود. اهل سنت او را آخرین خلیفه از خلفای راشدین دانسته‌اند. بنا بر قول دیگر شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) 7 صفر است.
29 صفر رخداد نزول عذاب بر قوم حضرت صالح (علیه السلام) بنا بر قولی.
30 صفر عزا شهادت  حضرت امام رضا (علیه السلام  ((سال 203 قمری) هشتمین امام شیعه اثناعشری است. مشهورترین لقب امام هشتم، رضا است. آن‌حضرت به عالم آل محمد و امام رئوف نیز شهرت دارد. بنا بر اقوال دیگر شهادت امام رضا (علیه السلام)، 17 صفر یا 23 ذی القعده است.