کپی شد
تفرقۀ دینی ومذهبی
استاد مطهری در رابطه با تفرقه و اختلاف می فرماید: يك وقتی شايع بود و شايد هنوز هم در ميان بعضی ها شايع است، يك وقتی ديدم يک كسی میگفت: اين فلسطينی ها ناصبی هستند. ناصبی؛ يعنی دشمن علی (ع). ناصبی غير از سنی است. سنی؛ يعنی كسی كه خليفه بلا فصل را ابوبكر میداند و علی (ع) را خليفه چهارم میداند و معتقد نيست كه پيغمبر شخصی را بعد از خود به عنوان خليفه نصب كرده است. میگويد پيغمبر كسی را به خلافت نصب نكرد و مردم هم ابوبكر را انتخاب كردند. سنی برای اميرالمؤمنين احترام قائل است چون او را خليفه چهارم و پيشوای چهارم میداند و علی را دوست دارد. ناصبی؛ يعنی كسی كه علی را دشمن میدارد. سنی مسلمان است، ولی ناصبی كافر است، نجس است. ما با ناصبی نمیتوانيم معامله مسلمان بكنيم. حال يك كسی میآيد میگويد اين فلسطينی ها ناصبی هستند. آن يكی میگويد. اين به آن میگويد، او هم يك جای ديگر تكرار میكند و همين طور. اگر ناصبی باشند كافرند و در درجه يهودی ها قرار میگيرند. هيچ فكر نمیكنند كه اين، حرفی است كه يهودی ها جعل كردهاند. در هر جايی يك حرف جعل میكنند برای اين كه احساس هم دردی نسبت به فلسطينی ها را از بين ببرند. میدانند مردم ايران شيعهاند و شيعه دوستدار علی و معتقد است هر كس دشمن علی باشد كافر است، برای اين كه احساس هم دردی را از بين ببرند، اين مطلب را جعل میكنند.[1]
از جمله تلاش های دشمنان این است که شیعه را نزد اهل سنت، رافضی و کافر و آنان را نزد شیعه، ناصبی و دشمن اهل بیت معرفی کنند.[2]
[1]. شهید مطهری،آشنایی باقرآن، جلد۴، پاورقی صفحه ۳۲. این گفتار را شهید مطهری در ضمن تفسیر سوره نور در مسجد الجواد بر زبان آورده اند.
[2]. شهید مطهری،آشنایی باقرآن، جلد۴، پاورقی صفحه ۳۲. این گفتار را شهید مطهری در ضمن تفسیر سوره نور درمسجد الجواد بر زبان آورده اند .