کپی شد
ترک اولی و پیامبران
هیچ گناهی از پیامبران صادر نمىشود، چه كبيره و يا صغيره، چه از روى عمد و يا خطا و يا سهو. كه قول اماميه مىباشد و عصمت انبيا هم بعد از زمان نبوت و هم قبل از آن مىباشد. تنها چيزى كه از آنها صادر است ترك مستحب و ترک اولى است. اماميه بر مدعاى خود ادله ی متعددى دارند كه جهت اختصار تنها به سه دليل اشاره مىشود:
دليل اوّل: اگر انبيا دچار خطا و گناه شوند، از اقل مردم هم پايينتر مىشوند؛ زيرا معرفت آنان نسبت به خالق خود از معرفت انسان های دیگر بالاتر است و اگر با اين معرفت و شناخت و آگاهى كه از خالق و حقيقت گناه و مخالفت از امر مولا دارند مرتكب گناه شوند، از بقيه ی گناهكاران هم پايينتر مىباشند.
دليل دوم: اگر انبيا مرتكب گناه شوند از طرفى چون نبى هستند متابعت و پيروى از آنها لازم است و از طرف ديگر چون مرتكب خطا و گناه مىشوند در خصوص گناه، متابعت آنان حرام است، لذا نسبت به يك عمل هم وجوب و هم حرمت است و اجتماع ضدّين مىشود و لذا باعث تحيّر و سرگردانى امت مىشود.
دليل سوم: هدف از بعثت انبيا تبعيّت مردم از ايشان و تربيت جامعه و دورى كردن از گناه مىباشد، پس اگر گناه بر انبيا جايز باشد، مردم اعتماد و اطمينانى به آنها پيدا نمىكنند و در نتيجه نقض غرض مىشود و نقض غرض هم بر مولاى حكيم، قبيح و غير جايز است.[1]
[1] مجلسى، بحارالانوار، ج 11، ب 4، ص 90 – 99 و 155-203 ؛ طبرسى، مجمع البيان، ج 1، ص 188، ط بيروت ؛ ج 6، ص 33 ؛ ج 8، ص 151؛ سيد مرتضى، تنزيه الانبياء، ص 17؛76؛ طبرسى، جوامع الجامع، ج 1، ص 39 ؛ ج 2، ص 440.